1. Podnikejte v tom, čemu rozumíte
Tajemství úspěchu nejúspěšnějších lidí? Patří k nim i to, že podnikají v oboru, jemuž rozumí a který milují. Podívejte se na investiční portfolio Warrena Buffetta či investiční strukturu majetku Alana Sugara. Jejich těžištěm je pár odvětví, z nichž si tito businessmani vybírají ty nejlepší společnosti k investování.
Jestliže Vás láká odvětví, v němž ještě nemáte žádné zkušenosti, raději jděte získat zkušenosti jako zaměstnanec, uvidíte, že vidina idylického prostředí byla iluzí způsobená neznalostí.
2. Nezáleží na tom, co chcete prodávat, ale na tom, co ostatní chtějí kupovat
Vynechejme variantu, že si chcete otevřít e-shop s elektrem a konkurovat cenou, protože tento podnikatelský plán nelze nazvat ničím jiným, než sebevraždou. Pokud chcete přinést na trh něco nového, máte na výběr z 2 možností
- zlepšit některý ze stávajících produktů (např. přemýšleli jste někdy o tom, jak těžké je sehnat zmrzlinu, jež neobsahuje laktózu?)
- přijít s úplně novým produktem
V prvním případě dle marketingových pouček platí, že Váš produkt by měl být o min 20 % lepší než ten, kterému konkurujete. 20 % je rozdíl, který jsou lidé schopni rozlišit (v marketingových poučkách tento rozdíl najdete pod pojmem „just noticable different“).
Druhá varianta má tu výhodu, že de facto nemáte žádnou konkurence, na druhou stranu, o Vašem produktu ještě nikdo neslyšel, nikdo jej nevyzkoušel a nikdo jej ani nepotřebuje.
V obou případech platí, že byste svůj produkt či služby měly vyvíjet podle potřeb potenciálních zákazníků. Není důležité, co chcete prodávat, ale co chtějí zákazníci kupovat.
3. Neberte to osobně
Odmítnutí je část hry s názvem podnikání. Nikdy jej neberte osobně a nenechte se jím odradit. Každé ne Vám dává příležitost ke zlepšení Vašeho produktu či služby a posouvá Vás k úspěchu. Team leadeři v call centrech připravují své kolegy na „ne“ tak, že se jedná pouze o statistiku. Musíte slyšet devětkrát zápornou reakci, abyste jednou slyšeli tu dobrou (někdo od Vás koupí).
Bývalý skvělý řečník a motivátor Jim Rohn, který byl velmi úspěšný v tzv. síťovém marketingu, říkal, že na začátku musíte chybějící expertízu nahradit kvantitou potenciálních kupujících a kvantitou odmítnutí.
4. Word of mouth a kontakty
To nejcennější, čím můžete disponovat, hlavně pokud se rozhodnete podnikat v B2B segmentu. Váš produkt musí být skvělý a lidé si o něm musí povídat, to bylo mimochodem tajemství úspěchu Davida Ogilvyho, nejúspěšnějšího reklamního agenta své doby. Pokud u prvních (menších, hůře platících) klientů neodvedete precizní práci, nikdy se nedostanete k těm největším a nejlepším klientům.
Nebojte se dát kus něčeho zdarma (ovšem s mírou). Dopřejte Vašim potenciálním klientům něco jako testovací jízdu. Pokud se jim Váš výkon bude líbit, určitě u Vás udělají objednávku. Podnikatelských subjektů jsou v České republice miliony, prostor pro růst je tedy obrovský. Pokud by Vám nestačily kontakty, které jste nasbírali během své dosavadní kariéry, můžete si pomoci tím, že si několik vybraných kontaktů koupíte z databáze podnikatelů a firem. Zpočátku se samozřejmě vyplatí soustředit své úsilí do úzce specifikované cílové skupiny. Tito (úzce specifikovaní) klienti mají velmi podobné potřeby. Jakmile prodáte své zboží či služby jednomu z těchto klientů, úspěch u těch dalších je z velké části jen o „kopírování“ prodejního skriptu.
5. Nikdy nepřestávejte
Nedopusťte, aby úspěch, který se dříve či později dostaví, otupil Váš instinkt a dravost. Svůj produkt či službu neustále vyvíjejte, investujte do dalšího rozvoje svého podnikání, diverzifikujte, např. prostřednictvím expanze na jiné trhy (jiný okres, kraj, země, kontinent) a neustále zlepšujte svůj produkt či službu. Ovšem, vždy podle toho, co chce trh kupovat, ne podle toho, co Vy chcete prodávat.
Diskuze