Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Spánek a jeho poruchy

Nemůžete večer usnout, ani když jste citelně unaveni? Budíte se často během noci? Proubouzíte se ráno ještě více utahaní než před ulehnutím do postele? Nejvyšší čas s tím něco udělat.

Snímek zachycující Měsíc v úplňku

Když spánek nepřichází

Zřejmě to zažil každý z Vás. Je večer, po celém dnu na Vás jde příjemná únava a postel láká k odpočinutí. Lehnete si spokojeně pod peřinu, zavřete oči a ...... a nic! Po několika marných pokusech prokládaných občasným mžouráním na budík se probdíte nocí a ráno na Vás v koupelně kouká nevyspalý obličej s kruhy pod očima. Příčiny tohoto stavu mohou být různé. Začněme od těch, které se dají snadno odstranit.
 

Připravte si podmínky pro spánek

Pokud máte problémy s usínáním, zkuste se zamyslet, v jakém prostředí spíte, případně na čem. Pokud Vaše postel není pohodlná a ze všech stran Vás něco tlačí, případně spíte na pohovce nebo gauči, které nejsou na dobrý spánek uzpusobeny, zapomeňte, že budete někdy ráno čilí jako rybička. Stejně jako nevhodné položení se na Vašem špatném usínání může projevit teplota v místnosti. Ideálnější je chladnější prostředí a před ulehnutím není na škodu Vaši ložnici pořádně vyvětrat. Pokud se Vám nepodaří zabrat do 15 až 20 minut, doporučuje se raději na chvíli vstát a třeba si jít něco přečíst, až opět pocítíme únavu. V žádném případě nekonzumujte těsně před spaním nápoje, které obsahují kofein a nedoporučuje se rovněž velká fyzická či psychická námaha. Pokud se Vaše bdělost v nočním čase projevuje jednou za čas, třeba z toho důvodu, že Vás na druhý den čeká těžký pracovní úkol nebo důležitá zkouška ve škole, není třeba se trápit. Pokud by se však tato situace opakovala častěji po sobě, je třeba vyhledat odbornou pomoc.
 

Spánek na půl oka

Ale poruchy spánku se mohou projevovat i jinak než jenom tím, že večer hledíme bezmocně do zdi. Dalším projevem může být tzv. lehký spánek. Večer se nám sice podaří rychle usnout, ale pak následuje několik probuzení v průběhu celé noci. Případně se nám zdá, že jsme vůbec nezamhouřili oka a z tohoto polospánku by nás ráno nevytáhlo ani stádo koní. Dalším důkazem, že s Vašim spaním není něco v pořádku, může být třeba i to, že usnete sice ihned, spíte bez přerušení a tvrdě, ale oči se Vám otevřou ve chvíli, kdy za oknem začínají zpívat první ptáci a už nezaberete.

Co nás okrádá o spánek

V tomto případě už mohou být příčiny nespavosti hlubšího charakteru. Mohou být způsobeny i fyzickými problémy nebo nemocí, ale ve většině případů se jedná o psychické nedostatky. Největším žroutem spánku stále zůstává stres a nervové vypětí, které není kompenzováno správnou relaxací a odpočinkem. I když už se především za posledních deset let změnilo chápání toho, co to je odpočinek, stále mnoho lidí zapomíná, že oddychovat se dá i aktivně. Každý člověk, který zjistí, že díky své práci a z toho pramenícího stresu mu nezbývá čas na rodinu, záliby a relaxaci, by měl uvažovat o změně či aspoň úpravě svých pracovních zvyklostí. I když se to může zdát bizardní, někteří lidé se tak bojí toho, že se jim večer nepovede odejít do království snů, že opravdu neusnou. Dalšími závažnějšími vlivy na poruchy spánku bývají déle trvající problémy nejen pracovního charakteru, ale především ztráta zaměstnání, komplikace v osobních vztazích (rozchod, rozvod) či úmrtí blízkého člověka. V nejhorších případech ovlivňují kvalitu spánku různé vážné poruchy jako deprese, schizofrénie a další těžká duševní onemocnění.
 

I samotný spánek může být poruchou

Ač se to nezdá, i přehnaná potřeba spánku může znamenat, že není všechno s Vaším organismem v pořádku. Především se jedná o přílišnou ospalost během dne. Takto postižený člověk sice v noci spí jako dudek, ale přesto se přes den cítí uondán a unaven a zpravidla krátce usíná i za denního světla. I tyto komplikace by mohly mít spojení s nějakou duševní poruchou a doporučuje se návštěva lékaře, stejně jako v případě potřeby spánku ve dne a jeho špatné kvalitě v noci. Tyto stavy mohou vyvstat při přesunu do jiného časového pásma, ale neměly by opět trvat dlouho.
 

Spánek ruší noční můry

V neposlední řadě ruší zdravý spánek stavy, pro které se vžilo označení noční můry. Postižený se díky nim třeba i několikrát za noc probouzí zaplavený svým vlastním potem a pocit úzkosti a ohrožení u něho způsobuje, že jeho spánek je nekvalitní. Rovnež i prvek, který patří zhusta k oblíbeným historkám a sice mluvení a pohyb ve spaní, aniž si člověk cokoliv pamatuje, by se měl v případě častého opakování dostat minimálně do fáze konzultace s lékařem. Stejně jako další fenomén noci - chrápání - ozdoba každé veselé filmové scénky. Pokud toto počínání spícího člověka ruší své okolí anebo se u něho dokonce projevuje stav bezdeší (kdy prakticky na několik sekund přestane dýchat a probudí ho vlastní chrápání), je vhodné uvažovat o návštěvě odborníka.
 

Sladké sny

Pokud tedy večer nemůžete usnout či Vám přes den neúměrně těžknou víčka nebo Vás v noci prohánějí děsy a tísně, určitě nespoléhejte na starou osvědčenou radu. Pamatujte, že spíše než čtyři tisíce osmset dvacet pět oveček Vám může pomoci od Vašeho problému jeden vzdělaný odborník.

 

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Dara Rolins – krásné tělo, sexy hlas

Magazín pro všechny správné chlapy jakéhokoliv věku. Články o ženách, sexu, automobilech, technice, sportu, bojovém umění, kultuře a celkové image muže.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.