Airbag může zabít i zachránit

Airbag - vzduchový vak, který vám může zachránit život. Podmínkou správné funkce airbagu je ale použití bezpečnostních pásů. Nejste-li připoutáni, ohrožujete nejen sebe, ale i život spolucestujících.
Detailní záběr na airbag uvnitř interiéru auta

Seznamte se s airbagem

Airbag je vzduchový vak, který se aktivuje v případě nebezpečného nárazu auta ohrožující život řidiče. Spolu s bezpečnostními pásy patří k nejdůležitějším prvkům pasivní bezpečnosti. Airbag je umístěn v hlavě volantu pod plastovým krytem.

Kdy a jak se spustí airbag

Čelní airbag se aktivuje pouze je-li směr nárazu totožný s podélnou osou vozu nebo v úhlu menším než 30 stupňů podélné osy. Podnět ke spuštění airbagů udává senzor, který při nárazu vyšle elektrický signál spouštějící chemickou reakci (spuštění plynu). Náraz musí proběhnout v rychlosti větší než 20 km/h do pevné bariéry, proto se airbag nespustí při prudkém zastavení ani při nárazech do menších předmětů. Aktivovaný airbag je napuštěn neškodným dusíkem v objemu cca 65 l. Čelní airbag se naplní během pouhých 0,15 sekund, za 0,3 sekundy je již vyprázdněn.

Kdy může airbag ublížit

Airbag vám může více ublížit než ochránit, pokud nepoužíváte bezpečnostní pásy, které náraz do vaku brzdí. V důsledku výbuchu airbagu pak dokonce můžete přijít o život. Problémy se vyskytují také u dětí a menších osob, kde může dojít k zasažení obličeje. Stále je však lepší zranění způsobené airbagem než smrt způsobena nezapnutými bezpečnostními pásy.

Bezpečnostní pásy základem

Řidiči nepřipoutaní bezpečnostními pásy jsou při čelním nárazu vymrštěni na volant, přístrojovou desku a přes okno na okenní rám. Závažná poranění hlavy a hrudníku pak často končí smrtí. Navíc ohrožujete i řidiče sedícího vzadu a není-li připoután ani tento pasažér, je při nárazu vržen dopředu a ohrožuje tak i vpředu sedící cestující.

Historie airbagů

Historicky první airbagy vyrobil v roce 1973 výzkumný tým Generals Motors. Bohužel tehdy airbagy nebyly ještě dobře konstruované a životy spíše braly než zachraňovaly. Na vině však bylo i spoléhání se na tento výrobek bez používání bezpečnostních pásů. Hlavní změna nastala v roce 1994, kdy TWR zahájil výrobu opravdu bezpečných, plynem plněných airbagů.

I airbagy podléhají evoluci

Vývoj airbagů pokračuje. Nevyrábí se už jen čelní, ale také boční, hlavové nebo okenní airbagy. Nedávno byl vyroben první airbag pro motocykl firmy Honda. Množství a rychlost naplnění vzduchu v tzv. inteligentních airbagech je dokonce regulován silou nárazu.

Budete se cítit bezpečně ve Škodě Roomster? Posuďte jízdní vlastnosti...

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 4.0 Počet: 1 Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Diskuze

Vybrané video

Profil: Yannick Noah
Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.

Magazín pro všechny správné chlapy jakéhokoliv věku. Články o ženách, sexu, automobilech, technice, sportu, bojovém umění, kultuře a celkové image muže.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2024 Railsformers s.r.o., Zásady zpracování osobních údajů Nastavení Cookies