Právě nastala ideální doba k zazimování motocyklu. Někteří rádoby „motorkáři” tuto očistu vůbec neznají a za zazimování pokládají vjezd do garáže za prvního sněhu a výjezd na jaře (bez jakékoliv údržby).
Vzhled, funkčnost i prodejní hodnota motorky závisí na pečlivé údržbě a dlouhodobé uložení motocyklu si žádá provedení nutných prací. Na druhou stranu zanedbaná údržba motorky může začátkem sezóny připravit nepříjemná překvapení (pokud se vám vůbec podaří nastartovat!). Rozsah nutných činností závisí na místě, kde vaše motorka bude zimu přečkávat.
Vytápěná garáž - snadné zazimování motorky
Zazimování nemusíte tolik řešit, pokud máte moto uloženou ve vytápěné místnosti a čas od času ji alespoň v garáži nastartujete a trochu popojedete. Zabráníte tak deformování pneumatik, na kterých nechává dlouhodobé odstavení v místech styku s podlahou trvalé stopy. Nejlepším řešením je vždy zdvih zadního kola pomocí stojanu.
Ovšem i motorka zazimovaná ve vytápěné garáži si žádá důkladnou očistu a konečné přikrytí tkaninou.
Zazimování motocyklu - základní očista
Pečlivé omytí je základ. Budete potřebovat technický benzín (očistíme pohyblivé spoje, zaojelované části, zadní kolo i ovládací prvky motoru). Dále si pořiďte prostředky k čištění motocyklu (nejpraktičtější jsou ty ve spreji), volte univerzální, které můžete použít na všechny druhy povrchů.
Očistěte důkladně veškeré povrchy, ideální je sundat všechny plasty. Zároveň tak upevníte úchyty a utáhnete šrouby.
Dbejte, abyste místo po místu řádně osušili. Jen tak se vyhnete možné korozi.
Sekundární řetěz, spojka, přední brzda
K ošetření chromovaných a lakovaných dílů použijte konzervační spreje. K očištění řetězu a řetězových kol použijte pouze čistý motorový olej, kterým promazejte i ostatní kluzné plochy. Týká se všech lanovodů, čepů páček, rukojeťe plynu a nezapomeňte na ošetření čepů stojánku.
Řetěz očistěte pomocí kartáče a dopněte.
Akumulátor - vyjímat / nevyjímat?
Existují dvě možnosti. Buďto akumulátor na konci sezóny poctivě vyjmete, uložíte na místo, kde máte jistotu stálé teploty a sucha a ochráníte jej tak před mrazem. Musíte si zároveň dát tu práci a měsíc co měsíc akumulátor nabíjet (volte co nejmenší nabíjecí hodnotu).
Jiná situace nastává v případě, že jste motorku zazimovali do vytápěné místnosti, akumulátor tak může zůstat na svém místě.
Zazimování - motor, karburátory a palivová nádrž
Nejprve demontujte víčka plovákových komor a odstraňte zbytky paliva a nečistot. Zbylé palivo vytváří povlak na tryskách, proto komory zlehka ošetřete konzervačním olejem.
Vyměňte olej, vyčistíte tak motor a zbavíte jej usazenin.
Palivovou nádrž doplňte benzínem až po okraj (vzdušná vlhkost bude na minimu). Zamezíte tak vnitřní korozi nádrže.
Zazimování motorky a kontrola chladící kapaliny
Chladící kapalinu při přečkávání zimy doplňte o protimrznoucí směs!
I pneumatiky připravte na zazimování
Pneumatiky je nutné o něco přehustit (max. 0,5) a jak už bylo zmíněno, zdvihněte zadní kolo pomocí stojanu (možností je i vypodležení motorky) pro zabránění deformací. Ideální samozřejmě je, aby byly ve vzduchu obě pneu.
Přikryjte motocykl plachtou (vyhněte se igelitu, hromadila by se vlhkost) a kouskem tkaniny „uzavřete” otvor výfuku.
Diskuze