Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Thriller Na hraně temnoty přichází do českých kin

Thriller Na hraně temnoty není výjimečný pouze účastí Mela Gibsona. Jde o adaptaci jednoho z nejslavnějších a nejúspěšnějších seriálů v britské televizní historii, režíroval ho režisér výborných bondovek Zlaté oko a Casino Royale Martin Campbell a pod scénářem je podepsaný William Mohanan, držitel Oscara za scénář k filmu Skrytá identita.

Herec Mel Gibson ve filmu Na hraně temnoty

<!-- @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --> Na hraně temnoty s Melem Gibsonem v hlavní roli

Trvalo dlouhých sedm let, než Mel Gibson přijal hlavní roli v celovečerním filmu. K návratu na plátno ho přesvědčila až nabídka hlavní role v thrilleru Na hraně temnoty, kde si zahrál stárnoucího detektiva, který se snaží vypátrat vraha vlastní dcery. Tenhle snímek ale není výjimečný pouze účastí Mela Gibsona. Jde navíc o adaptaci jednoho z nejslavnějších a nejúspěšnějších seriálů v britské televizní historii, režíroval ho režisér výborných bondovek Zlaté oko a Casino Royale Martin Campbell a pod scénářem je podepsaný William Mohanan, držitel Oscara za scénář k filmu Skrytá identita.

Děj filmu Na hraně temnoty

Za ostříleným bostonským poldou Thomasem Cravenem (Mel Gibson) přijede na návštěvu jeho dospělá dcera Emma (Bojana Novakovic). Vždycky spolu měli perfektní vztah, ona se mu mohla svěřit se vším a on jí trpělivě naslouchal a radil, když o to stála, zdá se, že i tentokrát s ním chce dívka řešit něco závažného. Už to nestihnou. Osamělý střelec je překvapí na prahu domu a při útoku na Cravena Emmu zavraždí. Jako muž zákona si za dlouhou kariéru vypěstoval řadu nepřátel, ale okolnosti začnou ukazovat na to, že cílem nemusel být on, ale právě jeho dcera. Emma totiž vedla tajný život a její aktivity ji přivedly na samou hranici temnoty. Sem se při pátrání po jejích vrazích vydává i samotný Craven. Postupně proniká do nebezpečného světa zločinů velkých korporací, tajných vládních operací k jejich krytí a vražd s požehnáním z nejvyšších míst. Na jaké straně v tomto světě Emma stála? Detektivovým nečekaným průvodcem se stává nevypočitatelný vládní agent Darius Jedburgh (Ray Winstone), kterého nadřízení vyslali zamést důkazy. Navzdory důrazným varováním se Craven pouští do největšího a nejosobnějšího případu své profesionální kariéry, odhodlán smést z cesty kohokoliv, kdo by se mu na ní pokusil klást překážky.

Režisér Martin Campbell o filmu Na hraně temnoty

Bondovský režisér Martin Campbell shodou okolností před více než dvaceti lety režíroval i původní sérii, ale nikdy ho nenapadlo, že by se z ní dal stvořit celovečerní film. „Asi před pěti lety za mnou někdo přišel s tím, že by se to dalo natočit jako celovečerák," vzpomíná režisér. „Najednou mi došlo, že je to výborný nápad. Jen málokterý příběh je takhle silný: Otec ztratí dceru a vydá se na trestnou výpravu, během níž odhalí nejen identitu a motivy jejích vrahů, ale hlavně se toho doví hodně nového o svém dítěti. Zjistí, že dívka vedla život, o kterém neměl ani tušení," dodává.

Mel Gibson prý byl prvním a také jediným kandidátem na roli Thomase Cravena. „Ta postava si žádala někoho jeho kalibru a zkušeností. Není tolik herců, kteří by se s ní dokázali tak přesvědčivě vypořádat," říká Campbell.

Gibson se sice začal realizovat spíše jako režisér a producent než jako herec, ale k režisérově úlevě souhlasil. Kromě inteligentního scénáře ho přesvědčilo i setkání s Campbellem a producentem Grahamem Kingem, s nimiž si prý okamžitě „sednul". Svou roli sehrál i fakt, že původní seriál byl oblíbeným televizním pořadem plánovaného představitele hlavní role. „Kombinoval prvky thrilleru, kriminálky a politického dramatu, navíc skvěle reflektoval dobu, v níž se odehrával," dodává herec.

Scénárista William Monahan převedl příběh do reality 21. století

Úkolu zkrátit šestidílnou sérii na dvouhodinový film a převést příběh do reality jednadvacátého století se ujal scenárista William Monahan, držitel Oscara za scénář k filmu Martina Scorseseho Skrytá identita, jehož příběh se odehrával v jeho domovském Bostonu. Není proto náhoda, že stejné město vytváří kulisy i pro thriller Na hraně temnoty (oproti seriálovému Leedsu). Jeho zápletka reflektuje ty nejvážnější společenské hrozby současnosti, nikoli kšeftování s plutoniem, které se stalo katalyzátorem seriálové verze. Monahan navíc místo globálních témat ve filmu spíš akcentoval osobní drama muže, který chce vyšetřit dceřinu smrt, jediný úkol, který mu v životě ještě zbývá. „Craven je typický Bostoňák. Žije nenápadně, každodenními rituály, není to žádný excentrik. Má svůj život, svůj domov a svou samotu. Jeho dcera pro něj strašně znamená i proto, že nikoho jiného nemá. Když ztratí ji, ztratí úplně všechno," vysvětluje Monahan motivace hlavního hrdiny.

„Craven vedl velmi jednoduchý život, ale to, co se přihodilo, mu ho rozbilo na padrť. Všechen ten stres a neskutečně traumatický zážitek, kterým je smrt dítěte, ho přivedou na samou hranici nervového zhroucení. Jenže on ví, že nemůže podlehnout, protože má důležitou práci," dodává k charakterizaci svého hrdiny Gibson.

Právě scénářem nadiktovaná sebekontrola a úspornost v projevu byla podle Gibsona jeho asi největší výzvou. „Craven je typický introvert. Jenže pro mě jsou úsporné pohyby a gesta naprosto nepřirozené. Vždycky jsem se musel usilovně soustředit na to, abych se na scéně moc neksichtil nebo negestikuloval," říká.

O poznání snáz se se svou postavou Dariuse Jedburgha vyrovnával Ray Winston. „To je role, po které touží každý herec. Chytrý chlap, který, když si to situace žádá, dokáže se chovat jako chladnokrevný zabiják. Dokáže bezohledně manipulovat lidmi, na druhou stranu ale musí být i do jisté míry sympatický, aby s ním Craven, ve chvíli, kdy se mu zhroutil celý svět, dokázal spolupracovat," vysvětluje Winston, jenž si lavírování na více stran úspěšně vyzkoušel v trháku Indiana Jones a Království křišťálové lebky. Jedburgh je totiž záhadná postava, o níž nevíme, zda má Cravenovi skutečně pomoci, nebo sleduje své vlastní cíle, jež jsou s těmi detektivovými zcela protichůdné.

Vše v reálném čase...

Při natáčení trval režisér Martin Campbell na co největší realističnosti, proto se maximálně využívaly reálné lokace a ve studiových kulisách se točily prakticky jen scény z Cravenova a Emmina domova. „Pro nás bylo naprosto klíčové, aby byl film co nejreálnější. Při scéně ohledávání Emmina těla nám například před kamerou asistovali praví policisté a forenzní technici," dodává režisér, který se mantry pravdivosti držel i ve střižně, takže veškeré akce probíhají v reálném čase a bez tolik oblíbených efektních zrychlovaček nebo zpomalovaček.

Dvě desetiletí uplynula mezi seriálovou a filmovou verzí a ten, který byl u obou, režisér Campbell, může srovnávat asi nejlépe. „To hlavní se nemění. Primárně jde o příběh muže, který přišel o dceru a tu teď chce za každou cenu pomstít. To je téma, které vzrušovalo diváky před dvaceti lety a stejně atraktivní je i dneska," tvrdí.

Cesta do neznáma začíná

Podle producenta Grahama Kinga je ústředním tématem ochota člověka vydat se na cestu, která vede do neznáma, může být smrtelně nebezpečná, ale on se na ni přesto vydá. Přes všudypřítomné násilí, které Cravena provází při pátrání po pachatelích Emminy smrti, je Mel Gibson přesvědčený, že jde spíš o hluboce emocionální příběh, než o jednoduchý akční thriller. „Zajímaly mě jeho postavy a jejich způsob reakce na to, co se jim přihodilo. Navíc se v něm vyskytuje množství tajemství a záhad, na které marně hledáme odpovědi i v realitě. Téhle nejistoty se všichni přece bojíme a je fajn, když se aspoň někdo pokusí hledat a nacházet odpovědi," uzavírá Gibson.

Slavné i nenápadné hvězdy filmu

Mel Gibson (Thomas Craven)

Uznávaný herec, režisér a producent zaznamenal největší úspěch v roce 1995, kdy skloubil všechny tyto profese při natáčení historického velkofilmu Statečné srdce. Příběh o boji Skotů za nezávislost na Anglii získal deset oscarových nominací a pět z nich proměnil, včetně nejprestižnějších kategorií Nejlepší režie a Nejlepší film. Podobně Gibson zabodoval v roce 2004, kdy ve vlastní produkci a režii uvedl Umučení Krista, velmi naturalistické zpodobnění posledních dnů Ježíše Krista. Díky 600 miliónům dolarů, které film vydělal, se z něj stal nejúspěšnější nezávislý film v historii. Podobný, i když ne tak výrazný úspěch měl jeho další historický počin, Apocalypto, ve kterém sledoval úpadek Mayské říše.

Než v roce 1990 založil vlastní produkční společnost, byl hlavně populárním hercem. Celosvětovou slávu mu zajistily především dvě série - apokalyptická akce Šílený Max a komediální detektivka Smrtonosná zbraň. V roce 2000 se mu jako prvnímu herci v historii podařilo během jednoho roku natočit tři filmy, z nichž každý vydělal přes 100 miliónů dolarů - komedii Po čem ženy touží, historické drama Patriot a animovaný Slepičí úlet, kde namluvil hlavní postavu.

Ray Winstone (Darius Jedburgh)

Britský herec drsného vzezření se naposledy v českých kinech objevil coby archeolog v dobrodružném filmu Stevena Spielberga Indiana Jones a Království křišťálové lebky. Před tím na sebe rodák z Londýna upozornil díky filmům Beowulf, Skrýtá identita, Sexy bestie, Proposition nebo Návrat do Cold Mountain. Nejčastěji bývá obsazován do rolí drsňáků s velmi výbušným temperamentem. K tomu ho ostatně předurčila desetiletá kariéra amatérského boxera, kterou úspěšně rozvíjel, dokud ho nepolíbila divadelní múza.

Danny Huston (Jack Bennett)

Syn slavného režiséra Johna Hustona a nevlastní bratr o něco úspěšnější Anjeliky díky otci už odmala inklinoval k filmu. První hereckou roli si připsal až v dramatu s Nicolasem Cagem Leaving Las Vegas. Následovalo několik let marného snažení o průnik do první herecké ligy, jež se mu zdařilo až v dramatu 21 gramů. Od té doby se mu daří pracovat na zajímavých projektech stále častěji, především v záporných rolích. Objevil se ve filmech Letec, Proposition, Potomci lidí nebo Království. V roce 2010 ho navíc uvidíme ve velkofilmech Souboj Titánů a Robin Hood.

Martin Campbell (Režie)

Rodák z Nového Zélandu odstartoval svou režijní kariéru televizním seriálem Profesionálové. Během osmdesátých let se vypracoval mezi špičku britských režisérů, což stvrdil seriálem Na hraně temnoty, který získal šest cen BAFTA. Jeho největší úspěchy jsou ovšem spojené se jménem agenta 007 Jamese Bonda. V roce 1995 představil v téhle roli Pierce Brosnana ve Zlatém oku a podle filmových odborníků to byl právě on, kdo tímhle filmem resuscitoval bondovskou ságu. O několik let později se mu podobný kousek podařil s další bondovkou Casino Royale, v níž do role agenta Jejího veličenstva pro změnu uvedl Daniela Craiga. Z úspěšných nebondovských hollywoodských projektů Martina Campbella lze jmenovat třeba vysokohorský thriller Vertical Limit nebo dva filmy o Zorro Mstiteli s Antonio Banderasem.

William Monahan (Scénář)

Jeho největším dosavadním úspěchem v kariéře je Oscar za scénář ke Skryté identitě Martina Scorseseho. Kromě něj ale nese Monahanův rukopis řada dalších velkých studiových projektů, například Království nebeské nebo Labyrint lží, dva filmy Ridleyho Scotta.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Rugby – sport pro drsňáky

Magazín pro všechny správné chlapy jakéhokoliv věku. Články o ženách, sexu, automobilech, technice, sportu, bojovém umění, kultuře a celkové image muže.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.