Co je doma, to se počítá
V první a v poslední řadě jde při výběru auta o co No ano, o peníze. Buďto můžete vzít auto za hotový z pokladničky, na leasing (ale potom nebude hodně dlouho opravdu vaše), na půjčku nebo na americkou hypotéku (ručení nemovitostí za půjčku na cokoli). Nebo můžete hotovost s nějakou jinou možností zkombinovat. Přirozeně tedy záleží na tom, kolik peněz máte, jestli můžete a jste ochotni něčím ručit a na jak dlouho a v jaké výši můžete něco splácet. Takže si to teď pořádně promyslete, dám vám pár vteřin. Už to máte Fajn. Takže podle toho, kolik prostředků jste schopní dát dohromady, se v podstatě musíte rozhodnout, jestli máte na nové auto, nebo jestli máte jenom na ojetinu. Případně jestli máte na normální auto nebo na luxusní značku. Pokud dáte dohromady 50 tisíc až sto, seženete dost dobrou ojetinu. Pokud máte 200 až 300 tisíc, je to na solidní nové normální auto. Pokud máte víc než půl mega, může to být opravdu luxusní hračka. Ve všech těchto kategoriích ale najdete dobré i špatné koupě, tak pozor na to.
Naše nudná klasika versus líbivý cizí šmejdy
Peníze tedy určují rámcovou kategorii od trakaře až po raketoplán. Ve hře jsou ale i další faktory. Tak například, můžete mít dojem, že se vám auto musí hlavně líbit na pohled. To je sice taky kritérium, které je potřeba zvážit, ale abyste nenaletěli. Takové „exotické“ značky jako například Renault, Fiat, Seat, Hyundai, Kia, Alfa Romeo nebo i britský Jaguar jsou třeba pověstné tím, že navenek vypadají moc pěkně (hlavně poslední dvě jmenované), ale uvnitř je to z hlediska údržby dílo Satanovo. Rezaví to, rozpadá se to, furt to má nějakou poruchu a těžko se to spravuje. Samozřejmě ne každý model a ne každé auto, co vyjede z montážní linky. Na druhou stranu taková lidová auta jako Škoda Octavia nebo Volkswagen Golf jsou velmi spolehlivá, s levným a snadným servisem a u nás nejlépe sehnatelnými náhradními díly. Což trochu diskvalifikuje například americké nebo asijské značky, ale takový Ford nebo Toyota už u nás asi mají dost solidní servis. Tyhle značky by mimochodem byly nejlepší volbou pokud chcete hybrida nebo jinak ekologické auto. I to ostatně může být důležitým faktorem při rozhodování.
Ojetiny a luxus se nevylučují
Jestli ale míříte v duchu výš než kam sahají vaše ekonomické možnosti, nezoufejte. Je fakt, že bez nějakého toho milionu nejspíš na Ferrari nedosáhnete, ale když už budete nakupovat v autobazaru, zamyslete se nejdřív. Některé z těch nejluxusnějších značek na této planetě mají své centrály v sousedních státech. Jako například Mercedes, BMW nebo Porsche, respektive Audi jako značka na půl cesty. To znamená, že v ČR není úplně nemožné sehnat za cenu pod 200 tisíc nějaký starší použitý model. Samozřejmě to bude klást větší nároky na servis, proto je to volba opravdu vhodná tak pro ty z vás, kteří mají hrabání se v autech jako koníček. Nebo ty co alespoň mají takového rodinného příslušníka, kamaráda nebo známého. Určitě se najde spousta nadšenců, co budou udržovat nějaké Porsche jen pro tu šanci si na něj sáhnout a projet se v něm. Dobrá volba starého auta tedy může být naopak známkou znalce a fajnšmekra, a nikoli z nouze ctností.
Diskuze