Tolerance, nebo zoufalý stereotyp?
Reklama je buď dobrá, nebo špatná. Ta dobrá umí být i vtipná, ta špatná staví na stereotypech. Určitě si nějakou takovou vybavíte: mamka u dřezu nebo s vysavačem v ruce, taťka u televize (s ovladačem v ruce), mamka vyhlížející taťku z okna tříposchoďové vily, taťka přijíždějící v novém meďouru nebo audině. Většině ženských leze na nervy a přiznejme si, že nejeden chlap už má taky plné zuby role živitele, který zajišťuje (a sakra dobře) celou famílii.
Když prsa a zadek prodávají
Nadhodili jsme něco o vtipných reklamách. Jenže reklama může být i rádoby vtipná. Třeba reklama na lešení se sloganem Postavíme vám ho všude. A hádejte, jaký obrázek ho doplňuje? No jasně, polonahá holka s vyšpuleným zadkem. Stavebníci jsou vůbec veselé kopy. Třeba reklama na malířské štětky moudře tvrdí, že „není štětka jako štětka“, a opět – ta nápaditost - tu kráčejí tři slečny v mini. Nebo nejmenovaná firma na okna, v jejíž reklamě se v okenním rámu skví nahatá silikonová modelka. Že by vám namontovat okna přišla právě ona? Ale abychom nikomu nekřivdili - reklamu se sexem mají na triku ne zadavatelé, kteří nechtějí riskovat dobrou pověst, ale přímo reklamní agentury, a to ještě spíš ty menší.
Jiný kraj, jiný mrav
To, co tu bereme jako normu, tj. využívání (nebo spíš už zneužívání) ženské nahoty v reklamě, by na západ od Rozvadova vyvolalo panečku jinčí křik. Nebo jste snad reklamu podobné úrovně viděli třeba ve Vídni, Paříži nebo Bruselu? Jo, nahou ženskou na obrázku tam uvidíte, ale bude to trochu o něčem jiném, než reklama v rádobychlapském stylu, trochu na úrovni čtvrté cenové. Ale přiznejme si, že v těchto zemím možná ani tak nepůjde o větší kultivovanost, ale o tvrdší zásah cenzury.
Nahota v reklamě – fakt to funguje?
Tyhle reklamy cílí na první signální. Jo, sex v reklamě je fajn, ale musí se to s ním umět. A to je právě jádro pudla. V mnoha reklamách se tak sex stává náplastí na nedostatek nápadů. Potřebujete prodat psí granule, mastičku na beďary nebo bagr? Tak tam vrazte nahou babu, nějaký dvojsmysl a jste king!
Paradoxem je, že reklamy s tímto obsahem moc nefungují. Zákazníci si ji sice zapamatují, ale erotické sdělení přebije nabízené zboží, takže ve výsledku si pak potenciální klient nahatý spot s inzerovaným výrobkem nespojí.
Chlapský pohled na věc
Což o to, chlapům se modelky na billboardech líbí. Ale nechápou, proč vystupují jako doplněk zboží, které má s erotikou asi tolik společného jako Ladislav Bátora s průvodem homosexuálů.
Diskuze