Správné zazimování motorky je základem pro udržení funkčnosti stroje. Některým stačilo jen vyndat klíčky ze zapalování, další si raději vyjmou akumulátor a ostatní si málem rozeberou celou motorku. Podstatou je vyjmutí akumulátoru a uložení jej na suché a teplé místo. Ideální by ještě bylo, nechat jej v nabíječce ve “spánkovém” režimu. Také záleží na uskladnění motorky. Jestli jste ji venku jen přikryli plachtou nebo jste ji měli v bezpečí své garáže, kde byla ukryta nejen před zvědavci, ale také před povětrnostními vlivy.
Kontrola motorek je významnější než je to u aut. Skoro žádný motorista si ji nedovolí vynechat. Buď se o přípravu motorky na sezónu postarají specialisté nebo vy. Ale počítejte s tím, že odborný servis může být na jaře zahlcen a déle si na svou první jízdu počkáte. Můžete se o vše postarat vy sami, ale pokud nejste přes motorky ještě velký odborník, raději si stroj nepoškoďte, byla by to pouze vaše vina. Také se nedoporučuje provádět drobné opravy nebo kontrolu, když máte motorku ještě v záruční době. Zbytečně byste o záruku mohli přijít.
Kontrola motoru, pneumatik a kapalin
Určitě víte, že olej by neměl zůstávat v motorce, proto se nejčastěji doporučuje měnit ho jednou za sezónu a to nejlépe na jaře. Samozřejmě je nutné provést i kontrolu olejového filtru, jestli není nějak zanešený. U vzduchového filtru je to podobné. Musí se důkladně prohlédnout, vyčistit a případně vyměnit. Zkontrolujte si kabely a svíčky. Možná budou potřebovat vyměnit za nové. Nezapomeňte i na ostatní kapaliny - chladící a brzdovou. Pneumatiky byste po zimě měli dofoukat, protože v době zimního odpočinku ztrácí postupně tlak. Také tím zjistíte, zda pneumatiky nejsou nějak poškozené. Koukněte se také na řetěz, jestli má nastavenou vhodnou vůli, jestli je promazaný a zda nemá poškozené ozubení.
Brzdy, světla, spojovací materiál a poslední doladění
Zvýšenou pozornost byste měli věnovat brzdám a tomu, jestli jsou dostatečně odvzdušněné. Je dobré nastavit si zrcátka a zkontrolovat všechna světla (hlavní, zadní, brzdové a směrovky). Kontrola spojovacího materiálu je také životně důležitá. Podívejte se, zda nemáte povolené šrouby a případně je dotáhněte. Nakonec motorku omyjte od nečistot a pak už jen zbývá správně zapojit akumulátor, nastartovat a rozehřát motor. Hlavně dbejte zvýšené opatrnosti, pozor na zbytky nečistot u kraje silnice, pokud máte kožené oblečení, nezapomeňte ho naimpregnovat. Mějte na sobě reflexní a světlé barvy a pořádně sledujte provoz kolem vás, protože nikdy nemůžete stoprocentně odhadnout, jak se budou chovat ostatní účastníci provozu.
Diskuze