Zachraňte planetu (tak trochu)
První a stěžejní důvod ke koupi a vůbec už k vynalézání a prodeji aut s kombinovaným spalovacím a elektrickým pohonem je nasnadě – šetření životního prostředí. Čím méně je auto spalovací, tím méně emisí oxidu uhličitého vypouští do ovzduší a také je o to méně hlučné. Pokud ovšem patříte mezi ty, kterým důkazy o vlivu CO2 na globální oteplování přijdou stejně jako jistému nejmenovanému prezidentovi nedostačující, asi vás to tolik neohromí. Stejně tak můžete být jeden z těch fandů do aut, kteří mají rádi pořádně burácení motoru. I tak ale můžete zvážit ještě jeden jiný podstatný technologický aspekt hybridních aut – účinnost. Cokoli, co zvyšuje úspornost pohonu, totiž také pomáhá planetě i jednotlivci (méně ropy se spotřebuje a méně peněz za ni člověk bude muset zaplatit). Obvyklá účinnost spalovacího motoru je přibližně 38%, kdežto účinnost nových hybridních prototypů Toyoty by měla přesáhnout 40% a přiblížit se až 45%. Spotřeba paliva u pokročilejších hybridů tedy může klesnout i pod dva litry na sto kilometrů, přičemž dojezd takového auta na plnou nádrž se může vyšplhat třeba i daleko nad tisíc kilometrů.
Nejlepší a nejhorší čas koupit si hybrida
Je to paradoxně ale právě příroda, která zasadila v nedávné době průmyslu hybridních aut, která ji mají šetřit, největší úder. Většina produkce hybridních aut se totiž nachází v Japonsku, kde zrovna zemětřesení o síle několika desítek Godzill vyřadilo z provozu mimo jiné i mnohé továrny na auta. Poptávka po hybridních autech je přitom dlouhodobě na vzestupu, a to především kvůli raketově stoupajícím cenám ropy. Vzhledem k tomu, že už naše civilizace překročila takzvaný „peak oil“ neboli polovinu celosvětových historických zásob ropy, dá se očekávat pouze další nárůst (jak cen ropy, tak poptávky po elektrických autech). Definitivně ale hybridní auta problém s konečností zásob ropy neřeší – mnoho jejich součástek je vyrobeno z plastů, které jsou zase vyrobené z ropy, a také elektřina, která je pohání, není sama o sobě zdrojem energie (u hybridů stejně pochází z ropy). Každopádně v duchu rčení „stokrát nic umořilo osla“ je i hodně drobných úspor jedna obrovská úspora a doufejme, že planeta si to taky spočítá a dá japonským hybridům v budoucnosti vydechnout.
Nejslibnější modely
Nejprodávanějším hybridním modelem je zdaleka a neohroženě Toyota Prius, které se jen ve Spojených Státech prodalo přes milion kusů. Ta má kombinovanou spotřebou něco kolem čtyř litrů na sto kilometrů a nejnovější model (s plug-in technologií) dojede jen na baterii (která se dá zvlášť dobíjet ze zásuvky) nějakých dvacet kilometrů, což už může bohatě stačit na pojíždění po městě. Slibně ale vypadá také Chevrolet Volt, který má výše zmiňovanou spotřebu kolem dvou litrů na sto kilometrů. Nejlepším hybridním autem pro rok 2011 ale byl zvolený ještě úplně jiný model – Nissan Leaf. Ten má dojezd na baterii úžasných 160-185 kilometrů, nicméně tajemství obchodního úspěchu Toyoty Prius spočívá v její výrazně nižší ceně, takže ta bude zřejmě i nadále nejprodávanějším modelem. Ať už jste ale ochotní investovat do nového auta půl milionu nebo milion, hybridní auto by vám mohlo poskytnout mnohem víc než jen dobrý pocit z přispění k ochraně životního prostředí.
Diskuze