Audi - stoletá historie
Tato proslulá německá automobilka byla založena v roce 1899 Augustem Horchem. Ten byl taky první, kdo v tomto závodě navrhl a zkonstruoval v roce 1901 automobil, čímž se stal jedním z průkopníků tohoto nového průmyslu. Poté ale závod stěhoval ze svého působiště v Kolíně do jiných lokalit v Reichenbachu, až se v roce 1904 usídlil ve Zwickau pod názvem A. Horch & Motorwagen-Werke AG.Vše se v pořádku vyvíjelo až do roku 1909, kdy propukly rozpory mezi zakladatelem a dozorčí radou. Horch automobilku opouští, ale v témže roce a městě vzniká z jeho popudu jiný závod. Horch si chtěl ponechat původní název továrny, ale z rozhodnutí soudu nakonec musel obchodní jméno změnit na Audiwerke GmbH. Tento latinský překlad původního názvu se poprvé ve světě automobilů objevuje v roce 1910.
Audi - sportovní značka
Hned o rok později se značka Audi zapisuje i do sportovních listin a vítězně. V tehdy populární Rakouské alpské jízdě August Horch s automobilem Audi okamžitě v prvním ročníku triumfoval. V dalších třech letech se na tento závod zaměřil naplno a automobilka získala putovní pohár.Do běžné sériové výroby byl pak v roce 1913 zařazenen automobil zvaný Wanderer, kterému se však díky operetě Panenka neřeklo jinak než tímto názvem.
Dalším významným předělem v historii automobilismu bylo přemístění volantu na levou stranu. Stalo se tak v roce 1921 a prototypem se stal vůz Audi K. Řízení vlevo se potom rozšířilo u většiny automobilů, protože tak řidič získal daleko větší přehled o situaci v provozu. O rok později se navíc začalo s výrobou lehkých motocyklů DKW, které sklízely především velké sportovní úspěchy.
Audi - předválečná léta
V roce 1926 se do historie automobilky zapisuje další známé jméno. Osmiválcový motor pro vůz Horch 303 totiž zkonstruoval Paul Daimler. Poté se vlády nad automobilkou ujal J. S. Rasmussen. V roce 1928 převzal většinu akcíí a ke všemu navrhl nový výkonný motor pro automobily DKW.Jeho konstrukce pak dala vzniknout malému vozu DKW, který se stal jedním z neúspěšnějších vozů třicátých let pocházejících z Německa. Za jedenáct let se ho vyrobilo kolem 250 tisíc.
Důležitým milníkem se stává rok 1932, kdy se závody Horch, Wanderer, Audi a DKW spojují do koncernu, díky čemuž je tato společnost schopna pokrýt poptávku po všech druzích motorových vozidel. Kromě cestovního vozu představila společnost Audi Union i závodní vůz, které vzešel z hlavy dalšího slavného konstruktera z českými kořeny Ferdinanda Porscheho.
Toto auto se mohlo pyšnit vysoce výkonným motorem, na tu dobu skvostnou aerodynamikou, kterou umožňoval motor vzadu a trvalo to jen tři roky, kdy tento závodní automobil dosáhl rychlost 400 km/h. V roce 1940 se výroba v Audi Union soustřeďuje pouze pro potřeby německé armády.
Audi - po válce nový rozmach
Těsně po válce se byly závody Audi Union demontovány a vymazány z obchodního rejstříku. V roce 1949 však dochází v rámci Marschallova plánu k obnovení firmy v Ingolstadtu a spuštění výroby, zatím jen malého motocyklu DKW. Příští rok však už automobilka spustila výrobu limuzíny a kabrioletu a protože se produkce zvyšovala, potřebovala továrna větší prostory.Ty našla v Düsseldorfu, kde vydržela až do roku 1961. V polovině padesátých let došlo k vyvrcholení při výrobě motocyklu v koncernu Audi Union. Od té doby se ale pozornost zaměřila spíše na malá auta, která by byla dostupná běžným uživatelům.
Audi - pod Daimler Benzem
V roce 1958 zrušila firma Audi Union kompletně výrobu motocyklů. V té době taky přešla pod plnou kontrolu stuttgartské automobilky Daimler - Benz. V roce 1959 se v Ingolstatdu otevřela nová moderní linka na výrobu automobilů, který by byla schopna pokrýt zvýšenou poptávku po vozech Audi. Tato firma se v roce 1964 stala dceřinou společností automobilky Volkswagen.V té době se taky přestaly vyvíjet dvoudobé motory a v roce 1965 bylo představeno nové Audi, už se čtyřdobým motorem. Velký rozvoj osobních automobilů Audi nastává s modelem Audi 100, které se brzy prosadilo na trhu a díky ní se automobilka poprvé prosadila ve vyšší střední třídě, ve které si své postavení ještě upevnila.
Diskuze