Aprilia začínala s bicykly
Společnost Aprilia vznikla ihned po válce v městě Noale v benátské provincii. Její zakladatel Cavalier Alberto Beggio se rozhodl pro výrobu jízdních kol a příslušenství.
To trvalo až do roku 1968, kdy se společně s otcem ocitl v čele společnosti syn Ivano. Ten nechtěl zůstat pouze u výroby bicyklů a zhruba s tuctem zaměstnanců malé továrny se pustil do výroby malých motorek.
Aprilia - odborník na nižší kubatury
Mopedy, které z této aktivity vyšly, dostaly jméno Colibri a Daniela. Ale první věhlas si Aprilia vydobyla modelem Scarabeo. Ten se vyráběl až do obsahu 125 ccm.
V roce 1974 vzešla z továrny v Noale první skutečně reprezentativní motorka označená jako RC 125, která byla prezentována na milánském autosalonu a o rok později se začala zúčastňovat závodů.
Trpělivost se Aprilii vyplatila
Aprilia začala nejdříve v domácích motokrosových šampionátech, tam však sklízela poměrně brzy velké úspěchy. Už v roce 1977 triumfovala ve stopětadvacítkách i dvěstěpadesátkách. Postupně se začala prosazovat i na evropské a světové scéně, především v nižších kubaturách.
Motocykly Aprilia v té době začaly pronikat i na světové trhy, ročně jich tato italská továrna vyrobila na konci sedmé dekády kolem 12 tisíc kusů.
Aprilia - překonání krize
Na začátku osmdesátých let procházel motocyklový průmysl krizí, do něhož se zapletla i Aprilia. Jediným jejím východiskem bylo začít vyrábět i jiné druhy motorek. A tak k motokrosovým soutěžním strojům a mopedům, přibyly i cestovní motocykly a endura.
Aprilia - útok na silnice
Prvním silničním motocyklem se stala Aprilia ST 125 z roku 1983, kterou následoval daleko sportovnější model STX a rovněž bylo vyrobeno enduro ETX jak stopětadvacítka a třistapadesátka.
Novým impulsem a postrčením značky Aprilia mezi do té doby kralující japonské výrobce bylo vítězství Lorise Reggianiho v roce 1987 v San Marinu v silničních dvěstěpadesátkách.
Příliv moto úspěchů
Aprilia se v devadesátých letech dočkala i celkového vítězství v šampionátu nejen v silničních motocyklech (Alessandro Gramini v roce 1992), ale třeba i v kategorii trialu. Sportovní úspěchy se nemohly neodrazit i v komerčním sektoru a po motocyklech z Noale byla velká poptávka, která vedla k neustálému rozšiřování výroby.
Současnost značky Aprilia
Nyní patří Aprilia pod společnost Piaggio & C. SpA, která se rozšířením o novou značku stala čtvrtým největším výrobcem motocyklů na světě s produkcí přes 600 tisíc kusů ročně a se zastoupením v 50 zemích světa.
Diskuze