Berte Wii a už to fičí
Historicky prvním vážným pokusem o konzoli s ovládáním na bázi snímání pohybu bylo Wii od Nintenda, což je firma, která je v oblasti herních konzolí prakticky už od začátku velkým tahounem a inovátorem. Mezi jejich velké úspěchy se řadí například přenosné Gameboye do ruky, osmibitový NES (Nintendo Entertainment System) nebo Nintendo 64 s jednou z prvních pěkných jakž takž 3D grafik. Stejně tak i systém Wii byl a stále je velmi populární, i když v současnosti není zrovna nejpokročilejší. Na rozdíl od níže popsaných dnešních konkurentů nemají hry pro Nintendo Wii super HD rozlišení a ani ono snímání pohybu není zrovna nejpřesnější (načasování pohybu je snímáno mnohem lépe než jeho nasměrování). Z toho důvodu je většina her ovládána snímáním pohybu stále spíše tak, jako by šlo o mačkání ovladače, než jako by byl převáděn váš vlastní pohyb do hry. Z toho důvodu může mnohým přece jen vyhovovat normální joystick, který v konečném důsledku dělá to samé, akorát je to jednodušší a rychlejší. A taky se u toho nemusíte skoro vůbec hýbat. Na druhou stranu při hraní například nějaké sportovní hry přes Wii se můžete hýbat, jak je vám libo. Pokud jste tedy sporotovně/pohybově založený člověk, Wii vás může podstatně přiblížit světu počítačových her. Některé herní žánry ale bohužel stále vyžadují mnohem větší přesnost ovládání, než jakou může Wii poskytnout (jedná se především o strategie). V každém případě je Nintendo Wii velmi zábavnou novinkou, která je zároveň nejlevnější ze všech podobných technických hraček.
PS3 Move rovnou do ruky
Tento systém ovládání her skrze snímání pohybu od firmy Sony je v základu velmi podobný systému Wii, ale je pokročilejší (a dražší). Herní konzole Playstation 3 je ostatně mnohem více zaměřena na výkon a krásnou HD grafikou samozřejmě oplývá. Samotný pohybový ovladač je mnohem přesnější díky něčemu jako barevně svítící pingpongový míček, který je připevněný k horní/přední straně ovladače. Tato vyšší přesnost je ale vykoupená jistými nedostatky, z nichž některé jsou estetické a jiné zase praktické. Hlavním estetickým problémem, který vás může nebo nemusí otravovat, je nepopiratelný fakt, že s tím míčkem nahoře ten ovladač vypadá jako robertek. Což může vést k jistým trapným situacím, když k vám někdo vpadne do pokoje a uvidí vás, jak to pevně třímáte v ruce a máváte s tím. To je ale spíše jenom humorné a dá se to v klidu překousnout. Větším problémem je menší odolnost tohoto ovladače oproti tomu od Wii, což se může projevit u her vyžadujících pevný stisk a agresivní mávání. Nejotravnější komplikací je ovšem nevybalancovanost různých her ve smyslu toho, jak daleko od obrazovky musíte být, abyste mohli hrát. Všechny barevné míčky totiž musí být neustále viditelné v zorném poli snímače. Proto se často setkáte se dvěma nežádoucími jevy: stěhováním gauče a vynecháváním snímání při hře hodně hráčů, kdy se tito budou navzájem překrývat. I s těmito chybkami a i přes vyšší cenu tohoto zařízení ale stále máte dobrý důvod, proč si to koupit: protože když to funguje, tak to funguje výborně.
Kinecticky to pořádně rozhýbejte
Kinect od Microsoftu pro XBox 360 je zatím pravděpodobně nejvymakanějším technologickým řešením snímání pohybu, protože žádný ovladač k tomu vůbec není potřeba. Kinect totiž snímá vaše kosti, konkrétně hlavní klouby. Ne, není v tom rentgen, ale tak nějak to umí analyzovat obraz a rozlišit několik základní ohybů v naší anatomii. Není to sice tak přesné jako PS3 move, který už se pomalu blíží přesnosti myši, ale je to prostě jiný zážitek. Někdy to ovšem také vede k celkem nešťastným komplikacím, tak například pro volbu něčeho v menu musíte dát ruce do správné pozice a v ní je chvíli držet. To je celkem zbytečně zdržující a nezáživné. Jsou ale i hry, ve kterých se Kinect více než ostatní konzole opravdu přiblíží dojmu, že váš pohyb se zrcadlí v herním světě, nebo naopak (především v tanečních hrách, kde je vaším cílem co možná nejpřesněji kopírovat pohyby tanečníků na obrazovce). Ba co víc, součástí konzole XBox 360 je dokonce i hlasové ovládání, které funguje tak, že nejdřív řeknete slovo "xbox" a pak začne konzole dávat pozor na další klíčová slova, která mohou ovládat cokoli, co je normálně ovládáno ovladačem. To může někoho fascinovat a jiného nudit, přičemž jediný výrazný háček spočívá v tom, že když už hrajete hry na Xboxu, můžete říct slovo "xbox" jen tak nahodile a neúmyslně spustit nějaký hlasový povel. V každém případě u všech druhů ovládání her skrze snímání čehokoli na všech konzolích zatím čekejte nějakou prodlevu mezi vaším pohybem a jeho převedením do herního světa, ani Kinect není výjimkou. Prozatím se nejdná o dokonalé zařízení jako ze scifi filmů, ale i tak spousta pohybem ovládáných her pro tuto konzoli stojí za vyzkoušení. Kdyby nic jiného, alespoň si trochu zacvičíte.
Diskuze