Není to doslova autobus, spíše je to vlak, neboť jezdí po speciálně upravených kolejích. Ať je to, co je to, má to hlavně vyřešit problém s dopravními zácpami v přelidněných městech. A kdo s tímhle nápadem přišel jako první? Samozřejmě, že nás opět předběhli chytří šikulové z Číny.
Již v květnu představili křížence městského vlaku a tunelu a nedávno prototyp tzv. “rozkročeného autobusu” absolvoval svou první zkušební jízdu. Premiéru má tedy za sebou. Zkušební jízda proběhla na testovací trati o délce 300 metrů v čínském městě Čchin-chuang-tao.
Prototyp je dostatečně široký, aby pod ním mohly automobily bezpečně projíždět ve dvou jízdních pruzích. Jelikož je větších rozměrů, vytvořili tvůrci na obou koncích “rozkročeného autobusu” světla jako na semaforu. Jelikož je TEB příliš dlouhý, řidiči by nedohlédli na semafory a neměli by tak moc času zareagovat. No uvidíme, jestli to řidičům opravdu pomůže.
Původně měla testovací jízda proběhnout mnohem později - někdy v příštím roce. Vždyť teprve před několika týdny byl představen na výstavě technologických novinek CHITEC. Vše se nějak urychlilo a první testovací verze je již za námi. Prototyp, který tedy nedávno testovali se ale přeci jen v něčem lišil od toho původního. Je podstatně menší, než bylo v plánu.
Na délku měří 21 m a na šířku 8 m. Vejde se prý do něj 1200 pasažérů a může jet rychlostí až 60 km/h. I když je menší, i tak je to úspěch pro dopravu do budoucnosti. Vývojáři se domnívají, že by TEB mohl nahradit asi 40 běžných městských autobusů, což sníží nejen spotřebu paliva, ale co je důležitější i množství škodlivých emisí.
Diskuze