Trabant - věčné auto

Bakelit, lidové vozidlo, auto, které nikdy nerezaví a další podobné přívlastky si vysloužil výrobek z bývalé NDR, i v tehdejším Československu velice oblíbený a rozšířený - Trabant.
Pohled na automobil značky Trabant s přívěsným obytným karavanem

Trabant - zrozen z bakelitu

Počátky tohoto vozítka z východoněmeckého Zwickau sahají až do roku 1953, kdy byl odstarován vývoj malé i velké varianty. Paradoxní na této situaci však byl fakt, že v té době neexistovala ani konstrukce vozu ani žádná výrobní linka, kde by se mohl nový vůz vyrábět. Proto se zpočátku používaly upravené karosérie. Výroba typu P50, se kterým se od počátku uvažovalo, začala symbolicky 17. 11. 1957 ke 40 výročí VŘSR. O rok později došlo ke sloučení automobilek Horch a Audi a byla spuštěna sériová výroba vozu Trabant.

Trabant - levně a jednoduše

Zadání pro vznik Trabantu bylo jednoduché. Mělo se jednat o levné, konstrukčně jednoduše řešené a především spolehlivé auto, které by toho hodně vydrželo, snadno se opravovalo a mělo nízké provozní náklady. Trabant jezdil na směs benzínu a oleje a byl chlazen vzduchem. Tehdy nedostatkové ocelové plechy nahradil Duroplast, který se posléze vyráběl v bývalé textilce vedle automobilky Audi. Díky umělohmotné karosérii se tak stal Trabant jediným podobným způsobem konstruováným automobilem na světě. Protože se na něm dalo všechno snadno opravit a vyměnit, vysloužil si za ta léta pověst nezničitelného vozu.

Trabant - večné auto

I když i toto auto pošlo mnoha modifikacemi, základem zůstal dvoutaktní motor, který vydržel až do konce sériové výroby Trabanta, i když od roku 1988 byl do auta montován i čtyřtakt. Tento model byl však díky mnoha nutným úpravám na karosérii a podvozku příliš drahý a vyorbilo se ho necelých čtyřicet tisíc z celkových tří miliónů zkonstruovaných Trabantů. Posléze se začala vyrábě i varianta kombi, oblíbená zejména u kontrabasistů a violoncellistů. Nejznámější a nejpoužívanější model je znám po označením Trabant 601. Ten sjížděl z výrobních pásu téměř 30 let. Nejúspěšnější období zaznamenala automobilka ze Zwickau v šedesátých letech, poslední technické změny na Trabantech, jak je můžeme znát i my, proběhly na počátku osmdesátých let. Poslední vozítko sjelo z výrobní linky posledního dubna 1991. Od té doby se několikrát uvažovalo o výrobě Trabanta jako levného vozidla, které přežije vše, v Uzbekistánu a v Jihoafrické republice.

Trabant a kuriozity

Přiznivci "bakeliťáků" však svého miláčka nenechali nikdy na holičkách a Ti opravdoví nadšenci si dokázali navrhnout a vyrobit neuvěřitelné modifikace. Kromě toho, že si montovali do vnitřku vozu vychytávky od sportovních sedadel až po elektronické stahování oken, se především zaměřili na vnějškové úpravy. Můžeme tak narazit na Trabantu upravené jako policejní nebo hasičské auto (i se žebříkem), Trabanty - luxusní limuzíny nebo kabriolety, někteří obzlášť vynálezaví jedinci sestrojili dokonce auto, které má na obou koncích volant a čelní masku, další nechali Trabant porůst trávou. Existuje dokonce i nábytek vyrobený z dílů Trabanta a různé sportovní úpravy. Nutno říct, že některé takto "vytuněné" Trabantíky jsou pastvou pro oko. Jak je vidět, i když se toto lidové vozítko už dávno nevyrábí, jeho duch však "smrdí, prdí a upaluje" dál.
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Fenomén Nightwork
Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.

Magazín pro všechny správné chlapy jakéhokoliv věku. Články o ženách, sexu, automobilech, technice, sportu, bojovém umění, kultuře a celkové image muže.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2024 Railsformers s.r.o., Zásady zpracování osobních údajů Nastavení Cookies