Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Renault - francouzský diamant

Renault spadá určitě do francouzského národního rodinného stříbra. Kromě cestovních komunikací a závodních tratí si vydobyl jako správný kavalír i své místo mimo jiné i ve filmu.

Moment zachycující Renault Clio při závodech rallye

Renault - narozen před více než sto lety

První automobil značky Renault se objevil dva roky před vypršením devatenáctého století. Tehdy bratři Louis, Fernand a Marcel Renaultové sestrojili vůz typu A. S ním a jeho pozdějším typem B se zúčastnili v roce 1899 pařížského autosalonu.
To už měli otevřenu továrnu v Billancourtu, kde se vyrobilo do konce prosince 76 aut. Při další prezentaci automobilů v roce 1901 (opět v hlavním městě Francie) se jim podařilo tak zaujmout, že jejich produkce na dalších 12 měsíců byla rozebrána.

Renault - tragédie i rozmach

Automobilka se však záhy oděla do černé barvy. Při závodu Paříž - Madrid, která byla na různé nehody až příliš bohatá, nepřežil havárii Marcel Renault. Jeho bratr v reakci na tuto tragédii raději odvolal ze závodu zbývající vozy. Rok po tragédii se zvýšila produkce Billancourtu na 948 aut a zároveň zde připravují omnibus, předchůdce dnešních autobusů. Prototyp vyjíždí v roce 1906.

Renault - pomoc Francii ve válce

V roce 1909 umírá druhý z bratrů Fernand a poslední z rodu Louis mění název firmy na Les Automobiles Renault. Ta se významnou měrou zasloužila o to, že se ve válce nepodařilo Německu Francii dobýt.
Společnost vyráběla letecké motory, tanky, sanitky a dokonce i taxíky této značky přepravovaly vojáky, aby mohli nečekaně napadat nepřítele. Všechny vozy Renault měly až do roku 1920 řízení vpravo. Model s volantem vlevo sjel z výrobní linky pod označením 10 CV.

Renault - diamant na kapotě, rodinné stříbro ve Francii

Rok 1922 znamenal transformaci Renaultu na akciovou společnost a zároveň se k činnostem firmy přiřadil prodej aut na splátky. A o tři roky později představila firma jako oficiální značku proslulý diamant. V polovině třicátých let se výroba Renaultu zvedla téměř na 45 tisíc automobilů. Rozvoj firmy však poznamenala druhá světová válka, ve které byla výroba osobních aut zrušena a zbývající produkci pro okupující Německo se snažil Louis Renault co nejvíce hatit.

Renault - značka válku přežila, Louis nikoliv

Přestože se Louis snažil nepodporovat nepřátele, byl nakonec obviněn z kolaborace a při vyšetřování zemřel, přičemž příčina jeho smrti je zdrojem mnoha spekulací. Výroba osobních automobilů byla obnovena hned rok po skončení války, přičemž značka Renault i bez svého posledního otce-bratra zakladatele naštěstí úspěšně přežila i krušná válečná léta a brzy vyráběla téměr sto tisíc vozů ročně.

Renault - diamanty jsou věčné

Automobilka pokračovala ve své expanzi a začala vyrábět své nejslavnější modely, kterými později musel jezdit každý hrdina francouzského filmu a na základě toho si je pravda už poněkud ojeté pořizovali i tuzemští občané. Kromě toho vyvinul Renault i první traktor s naftovým motorem.
O úspěších jeho konstruktérů a motorářů svědčí i to, že mnohé nápady přežily v různých modifikacích desetiletí a vyrobily se statisíce aut. Zřejmě nejproslulejším Renaultem je R5, ale každý si jistě doplní svého miláčka, třeba jen z posledních modelů Renault Scénic, Kangoo, Clio, Mégane nebo Laguna.

Renault - návrat do Formule 1

Kromě jiných úspěchů se Renaultu podařilo po dlouhých letech vybudovat úspěšný tým i v nejcennější automobilové kategorii - Formuli 1. Ještě v osmé dekádě platil Renault za velký pojem v seriálu F1, v devadesátých letech minulého století dodával francouzský výrobce však pouze motory pro závodní monoposty, poté se však vedení společnosti rozhodlo koupit tým Benetton a vystavět na něm další úspěšnou etapu.
O tom, že se tento krok vyplatil, svědčí kromě dílčích úspěchů i titul mistra světa pro Fernanda Alonsa, který stáj Renault vrátil definitivně do výšin i v této oblasti.

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Soutěžte s Vřískotem 4 o skvělé ceny

Magazín pro všechny správné chlapy jakéhokoliv věku. Články o ženách, sexu, automobilech, technice, sportu, bojovém umění, kultuře a celkové image muže.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2018 Railsformers s.r.o.