Dakar, neboli Rallye Paříž-Dakar, je každoroční soutěž off-road vozidel a motocyklů. Závodu se mohou účastnit jak závodníci z řad profesionálů, tak i amatéři, kteří se každoročně účastní v hojném počtu. Závod je sice považován za rallye, ale jde spíš o vytrvalostní závod v místech, kde se již musí používat upravené terénní speciály než klasické rallye vozy. Těžký terén, písečné duny, bláto, ale i tráva a skály. Každý závodník ujede každý den určitou délku etapy. Délky se pohybují od několika desítek kilometrů až po stovky kilometrů denně. První závod se konal již v roce 1972. Původní trasa vedla z Paříže do Dakaru v Senegalu s přerušením při převozu přes Středozemní moře. Z politických důvodů se trasa časem měnila. Z Francie se Rallye přemístila do několika míst. V roce 2007 se konal ročník na Africkém kontinentě, ale z důvodů hrozby teroristických útoků se zde zrušil. Od roku 2009 se Dakar jezdí v Jižní Americe, konkrétně v Argentině a Chile. V roce 2012 se k těmto zemím přidalo ještě Peru. Letošní ročník 2015 se jede v Argentině, Chile a v Bolívii.
Monsieur DakarTak touto přezdívkou se může pyšnit jediný náš český závodník Karel Loprais, který si se svým kamionem značky Tatra, tento titul jistě zasloužil. Je držitelem šesti zlatých, čtyř stříbrných a jedné bronzové medaile a díky tomu se mu přezdívá “Monsieur Dakar”. Dnes brázdí pouště Dakaru synovec Karla Lopraise, Aleš Loprais, který také jako jeho strýc jezdí s vozem značky Tatra. V roce 2007 skončil se svým vozem na celkovém třetím místě, což je obrovský úspěch pro Českou republiku.
Vozidla a kategorieZákladní kategorie soutěže Rally Dakar tvořily motocykly a automobily, od malých bugin až po malé nákladní vozy. Později se přidala kategorie kamionů. Drsné prostředí závodu prověří technický stav vozidel, a proto mnoho výrobců automobilů, využívá Dakar k testování svých vozidel. Evropské užitkové vozy zastupovaly na rallye například Mercedes-Benz ML, Range Rover, Toyota, Peugeot a dokonce i Porsche. V současné kategorii automobilů mezi sebou soupeří značky Mitsubishi a Nissan. Kamiony zastupují značky jako Tatra, LIAZ, Kamaz, MAN a DAF. Kamaz v posledních letech obsazuje první příčky v kategorii kamionů a jsou těžkou konkurencí pro ostatní značky v této kategorii. Z motocyklů musíme jmenovat značku KTM, která je nejpopulárnější a často vedoucí motocykl. Mezi hlavní konkurenty KTM patří značka Yamaha a stávají se tak hlavními soupeři.
Kritika soutěžeRallye Dakar je často odsuzován. Mnoha institucím leží tzv. v žaludku. Nešťastným se stalo prohlášení tiskové agentury Dakaru. V roce 1988 byli v průběhu závodu zabiti 3 afričtí obyvatelé, a agentura uvedla, že tyto nešťastné nehody byly bezvýznamné pro průběh závodu. Vatikán se proti tomuto prohlášení ostře ohradil a závody nazval vulgární přehlídkou síly a bohatství v místech, kde lidé stále umírají hladem a žízní. Další vlna kritiky se snesla z řad místních obyvatel, kteří uvedli, že trasa je vedena špatným směrem a vidí tak omezení příležitosti zisku ze závodu.
Tak či tak, Dakar bezesporu patří ke každoročním lednovým “lahůdkám” sportovního světa. Akce a vzrušení zde určitě nechybí. Pokud právě i vy pánové, ale i dámy, patříte k fanouškům Dakaru, nenechte si ujít ani letošní závod. Přejeme všem českým, ale i ostatním závodníkům šťastnou a pevnou ruku při výběru trasy a aby hlavně ve zdraví dojeli do cíle. Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se.