Něco málo z historie
Dakar, neboli Rallye Paříž-Dakar, je každoroční soutěž off-road vozidel a motocyklů. Závodu se mohou účastnit jak závodníci z řad profesionálů, tak i amatéři, kteří se každoročně účastní v hojném počtu. Závod je sice považován za rallye, ale jde spíš o vytrvalostní závod v místech, kde se již musí používat upravené terénní speciály než klasické rallye vozy. Těžký terén, písečné duny, bláto, ale i tráva a skály. Každý závodník ujede každý den určitou délku etapy. Délky se pohybují od několika desítek kilometrů až po stovky kilometrů denně. První závod se konal již v roce 1972. Původní trasa vedla z Paříže do Dakaru v Senegalu s přerušením při převozu přes Středozemní moře. Z politických důvodů se trasa časem měnila. Z Francie se Rallye přemístila do několika míst. V roce 2007 se konal ročník na Africkém kontinentě, ale z důvodů hrozby teroristických útoků se zde zrušil. Od roku 2009 se Dakar jezdí v Jižní Americe, konkrétně v Argentině a Chile. V roce 2012 se k těmto zemím přidalo ještě Peru. Letošní ročník 2015 se jede v Argentině, Chile a v Bolívii.
Monsieur Dakar
Tak touto přezdívkou se může pyšnit jediný náš český závodník Karel Loprais, který si se svým kamionem značky Tatra, tento titul jistě zasloužil. Je držitelem šesti zlatých, čtyř stříbrných a jedné bronzové medaile a díky tomu se mu přezdívá “Monsieur Dakar”. Dnes brázdí pouště Dakaru synovec Karla Lopraise, Aleš Loprais, který také jako jeho strýc jezdí s vozem značky Tatra. V roce 2007 skončil se svým vozem na celkovém třetím místě, což je obrovský úspěch pro Českou republiku.
Vozidla a kategorie
Základní kategorie soutěže Rally Dakar tvořily motocykly a automobily, od malých bugin až po malé nákladní vozy. Později se přidala kategorie kamionů. Drsné prostředí závodu prověří technický stav vozidel, a proto mnoho výrobců automobilů, využívá Dakar k testování svých vozidel. Evropské užitkové vozy zastupovaly na rallye například Mercedes-Benz ML, Range Rover, Toyota, Peugeot a dokonce i Porsche. V současné kategorii automobilů mezi sebou soupeří značky Mitsubishi a Nissan. Kamiony zastupují značky jako Tatra, LIAZ, Kamaz, MAN a DAF. Kamaz v posledních letech obsazuje první příčky v kategorii kamionů a jsou těžkou konkurencí pro ostatní značky v této kategorii. Z motocyklů musíme jmenovat značku KTM, která je nejpopulárnější a často vedoucí motocykl. Mezi hlavní konkurenty KTM patří značka Yamaha a stávají se tak hlavními soupeři.
Kritika soutěže
Rallye Dakar je často odsuzován. Mnoha institucím leží tzv. v žaludku. Nešťastným se stalo prohlášení tiskové agentury Dakaru. V roce 1988 byli v průběhu závodu zabiti 3 afričtí obyvatelé, a agentura uvedla, že tyto nešťastné nehody byly bezvýznamné pro průběh závodu. Vatikán se proti tomuto prohlášení ostře ohradil a závody nazval vulgární přehlídkou síly a bohatství v místech, kde lidé stále umírají hladem a žízní. Další vlna kritiky se snesla z řad místních obyvatel, kteří uvedli, že trasa je vedena špatným směrem a vidí tak omezení příležitosti zisku ze závodu.
Tak či tak, Dakar bezesporu patří ke každoročním lednovým “lahůdkám” sportovního světa. Akce a vzrušení zde určitě nechybí. Pokud právě i vy pánové, ale i dámy, patříte k fanouškům Dakaru, nenechte si ujít ani letošní závod. Přejeme všem českým, ale i ostatním závodníkům šťastnou a pevnou ruku při výběru trasy a aby hlavně ve zdraví dojeli do cíle. Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se.
Diskuze