Rallye Dakar - zkouška odvahy

Rallye Dakar, taky vás mrazí už i při vyslovení těchto slov? Patří mezi nejtěžší závody světa a každý rok si vyžádá své oběti. Bohužel je to tak, ale tím závody nekončí. Dakar bere, ale i dává. Pokud jedete jako závodník, musíte počítat i s tou nejhorší variantou, že se ze závodů už nemusíte vrátit. Je to hra nervů, kdy si závodníci kolikrát sáhnou až na úplné dno. Jedete za svůj tým, za obrovský rozpočet peněz, který do vás vložil velký sponzor. Dakar je opravdu drahá záležitost a bez sponzorů si jej jen těžko zajedete. Nejen jako závodník, ale třeba i jako doprovod v podobě fotografa nebo novináře. I motorový svět se pořád točí kolem peněz.

Auto v písečných dunách při Rallye Dakar

Něco málo z historie

Dakar, neboli Rallye Paříž-Dakar, je každoroční soutěž off-road vozidel a motocyklů. Závodu se mohou účastnit jak závodníci z řad profesionálů, tak i amatéři, kteří se každoročně účastní v hojném počtu. Závod je sice považován za rallye, ale jde spíš o vytrvalostní závod v místech, kde se již musí používat upravené terénní speciály než klasické rallye vozy. Těžký terén, písečné duny, bláto, ale i tráva a skály. Každý závodník ujede každý den určitou délku etapy. Délky se pohybují od několika desítek kilometrů až po stovky kilometrů denně. První závod se konal již v roce 1972. Původní trasa vedla z Paříže do Dakaru v Senegalu s přerušením při převozu přes Středozemní moře. Z politických důvodů se trasa časem měnila. Z Francie se Rallye přemístila do několika míst. V roce 2007 se konal ročník na Africkém kontinentě, ale z důvodů hrozby teroristických útoků se zde zrušil. Od roku 2009 se Dakar jezdí v Jižní Americe, konkrétně v Argentině a Chile. V roce 2012 se k těmto zemím přidalo ještě Peru. Letošní ročník 2015 se jede v Argentině, Chile a v Bolívii.

Monsieur Dakar

Tak touto přezdívkou se může pyšnit jediný náš český závodník Karel Loprais, který si se svým kamionem značky Tatra, tento titul jistě zasloužil. Je držitelem šesti zlatých, čtyř stříbrných a jedné bronzové medaile a díky tomu se mu přezdívá “Monsieur Dakar”. Dnes brázdí pouště Dakaru synovec Karla Lopraise, Aleš Loprais, který také jako jeho strýc jezdí s vozem značky Tatra. V roce 2007 skončil se svým vozem na celkovém třetím místě, což je obrovský úspěch pro Českou republiku.

Vozidla a kategorie

Základní kategorie soutěže Rally Dakar tvořily motocykly a automobily, od malých bugin až po malé nákladní vozy. Později se přidala kategorie kamionů. Drsné prostředí závodu prověří technický stav vozidel, a proto mnoho výrobců automobilů, využívá Dakar k testování svých vozidel. Evropské užitkové vozy zastupovaly na rallye například Mercedes-Benz ML, Range Rover, Toyota, Peugeot a dokonce i Porsche. V současné kategorii automobilů mezi sebou soupeří značky Mitsubishi a Nissan. Kamiony zastupují značky jako Tatra, LIAZ, Kamaz, MAN a DAF. Kamaz v posledních letech obsazuje první příčky v kategorii kamionů a jsou těžkou konkurencí pro ostatní značky v této kategorii. Z motocyklů musíme jmenovat značku KTM, která je nejpopulárnější a často vedoucí motocykl. Mezi hlavní konkurenty KTM patří značka Yamaha a stávají se tak hlavními soupeři.

Kritika soutěže

Rallye Dakar je často odsuzován. Mnoha institucím leží tzv. v žaludku. Nešťastným se stalo prohlášení tiskové agentury Dakaru. V roce 1988 byli v průběhu závodu zabiti 3 afričtí obyvatelé, a agentura uvedla, že tyto nešťastné nehody byly bezvýznamné pro průběh závodu. Vatikán se proti tomuto prohlášení ostře ohradil a závody nazval vulgární přehlídkou síly a bohatství v místech, kde lidé stále umírají hladem a žízní. Další vlna kritiky se snesla z řad místních obyvatel, kteří uvedli, že trasa je vedena špatným směrem a vidí tak omezení příležitosti zisku ze závodu.

Tak či tak, Dakar bezesporu patří ke každoročním lednovým “lahůdkám” sportovního světa. Akce a vzrušení zde určitě nechybí. Pokud právě i vy pánové, ale i dámy, patříte k fanouškům Dakaru, nenechte si ujít ani letošní závod. Přejeme všem českým, ale i ostatním závodníkům šťastnou a pevnou ruku při výběru trasy a aby hlavně ve zdraví dojeli do cíle. Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se. 

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Top 10 nejšílenějších sportů na světě
Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.

Magazín pro všechny správné chlapy jakéhokoliv věku. Články o ženách, sexu, automobilech, technice, sportu, bojovém umění, kultuře a celkové image muže.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2024 Railsformers s.r.o., Zásady zpracování osobních údajů Nastavení Cookies