Stačí i obyčejný billboard, na kterém si někdo vychutnává svařák, a pokud zrovna mrznete, váš mozek na to nepřestane myslet. Podvědomě tak budete vyhledávat místo, kde si budete moct vychutnat nějaký horký nápoj. A takhle to funguje se vším a všude.
Naše podvědomí nás ovládá víc, než nám je milé
Někdy se tomu však dokážeme ubránit. Záleží na tom, v jaké míře nás naše podvědomí ovlivňuje. Také záleží na tom, jakou váhu přisuzujeme našemu podvědomí při rozhodování. Psychologové objevili určitý efekt, který má s podprahovým ovlivňováním spoustu společného.
Tento efekt nazvali “priming”. Lidé jsou vystaveni stimulům, ať už ve formě obrázků či slov, a v tomto případě je vnímají vědomě. Čeho si ale lidé neuvědomují je to, že ty podněty do jisté míry ovlivňují jejich další rozhodování. Má to vliv dokonce i na chování.
Princip podprahové reklamy
Nejčastěji se podprahové reklamy vyskytují ve filmech. Vědomě jsme schopni vnímat pouze nepatrné množství tohoto druhu reklamy. Jestliže tedy budeme přehlceni větším množstvím podprahové reklamy, lidský mozek na to již nebude reagovat. Neuvědomíme si to. Informace se uloží do mozku, kde se následně zpracuje - zcela nevědomě.
Někdy také může dojít k časovému zpoždění, avšak ukládání takových informací probíhá mnohem důkladněji než ty uvědomělé. Když se takové informace dostanou do paměti, nejsou nikým kritizovány a ani nejsou konfrontovány s jinými informacemi. Tudíž je my (příjemci) snadněji akceptujeme. Kvůli této reklamě si pak věci, na které byla reklama zaměřena, nakupujeme. A stačí jen malá zmínka nebo nějaká celebrita a hned se nám to vybaví.
Diskuze