Pandur II a nákup moderní techniky pro českou armádu
Ministerstvo oznámilo, že jedná o nákupu nové techniky pro armádu. Základním požadavkem bylo nahradit stávající obrněné transportéry OT–64, které už dosluhují. Zástupci armády oznámili, že potřebují alespoň 200 vozidel, která by tak plně pokryla jejich potřeby.Iveco–Fiat, Patria a Steyr s Pandurem II
Do tendru, který byl, jak je bohužel v našich podmínkách zvykem, neveřejný se přihlásily koncerny Iveco–Fiat, finská Patria a rakouský Steyr.Základní chyba – říci, kolik jsme do Pandurů či jejich konkurence ochotni investovat
Když řeknete pojišťovacímu agentovi, že máte volnou tisícovku a chcete pojistku, tak si můžete být stoprocentně jistí, že vám neřekne, že by mohla státi 300 Kč.
Naše ministerstvo se ovšem zachovalo absolutně nelogicky a zveřejnilo, že mají na obrněná vozidla vyhrazeno 24 miliard Kč! Nedivme se potom, že všechni zájemci měli automaticky cenu téměř na té nejvyšší hranici. A to jak Patria, tak Steyr prodávají po Evropě ty samé modely mnohem levněji.
Časopis Defence Analysis zveřejnil srovnání, kde se jasně ukazuje, že Češi zaplatí za srovnatelný stroj to, co Poláci za dva. Holanďané dokonce v této ceně kupují lehký tank!
Steyr a Pandur II jako vítěz tendru
9. června 2006 odcházející ministr obrany Karel Kühnl podepisuje smlouvu a uzavírá tím největší zakázku v dějinách armády ČR. Proč to udělal tak najednou, přestože by se měla další týden ustanovovat nová vláda, těžko říci. Nátlak na něj byl určitě velký a vítěz voleb, ODS, už dlouho předesílala, že se jim tendr nelíbí a že ho udělají znova. Takže řekl ano v poslední možnou chvíli.Pandur II – oficiální nevýhody a výhody
Přestaňme mluvit o politice a soukolích zadávání veřejných zakázek. Prostě je jasné, že jako daňoví poplatníci budeme splácet minimálně 199 vozidel Pandur II.Co se všeobecně říká o jejich nevýhodách?
- Pandur II je přepracovaná osmikolová verze Panduru I, která je stále ve stádiu vývoje
- na světě je pouze několik prototypů, které nikdy nebyly vyzkoušeny v bojové akci
- nebyly provedeny ani střelecké zkoušky
Co by mohlo být výhodou?
- Pandur se bude zčásti vyrábět v našich továrnách
- Steyr nabízí poměrně široké investice do české ekonomiky (nicméně některé z nich jsou údajně nesplnitelné)
- Portugalsko si je objednalo taky a to na základě veřejného výběrového řízení; některé zdroje ovšem tvrdí, že o dost levněji
Pandur II – Technické parametry
Tělo (korba) Panduru II
- samonosná konstrukce svařovaná z tepelně upravovaných ocelových plátů
- řidič sedí v její levé přední části, za ním pak velitel
- k nástupu do vozidla slouží čtyři průlezy ve stropě a pak zadní dveře
- uvnitř korby je protistřepinové obložení
- podlaha má dvojí vrstvu, chrání tedy lépe proti minám, sedadla jsou zavěšena na stropě nemají s ní vůbec kontakt
- počet členů výsadku je maximálně 8
- vozidlo je vybaveno protipožárním detekčním a hasícím zařízením
- obsahuje i automatický detektor ZHN, který pravidelně analyzje vzorky vzduchu a v případě zamoření zajistí vzduchotěsnost uvnitř vozidla; korba je vzduchotěsná a plynové masky připojeny na vnitřní okruh
- speciálně upravené verze mají vodotěsnou korbu a jsou schopné plavby bez přípravy
Pohon a podvozek Panduru II
- jedná o motor Cummins ISC 350 o výkonu 355 ks, na který je připojena automatická šestistupňová převodovka ZF 6HP 602C a dvoustupňová rozdělovací převodovka
- pohonné ústrojí navíc neustále kontroluje systém ADM (Automatic Drive Train Management), jenž dle terénu pouští a vypíná náhony kol a diferenciálů jednotlivých náprav
- podvozek tvoří trojice náprav o rozchodu 1 530 mm s šesti nezávisle zavěšenými koly
- vozidlo má být schopné pokračovat v jízdě i přes ztrátu jednoho kola
- Transportér je vybaven systémem centrálního huštění kol CTIS umožňující měnit tlak v pneumatikách v závislosti na terénu
Pandur II – věž
- k dispozici je mnoho variant bez posádky i s posádkou
- posádku jinak tvoří velitel a střelec
- věž i kanón jsou poháněny elektromechanicky, v případě nouze je možné použít ruční pohon
- Pandur II má zabudován integrovaný systém řízení palby TFCS (Thermal Fire Control System), jehož součástí je i systém automatického sledování cíle ATT (Automatic Target Tracker), který obraz z termovize
Výzbroj Panduru II
- automatický kanon Mauser MK30–2 ráže 30 mm,
- kulomet M.A.G. 58 ráže 7,62 mm,
- vrhače zadýmovacích granátů ráže 76 mm (6 výmetnic).
Varianty Panduru II
Obrněný transportér
- vozidlo bez těžší výzbroje
Průzkumné vozidlo
- tato verze je vybavena věží SP30 s dvoumístnou posádkou a kanonem ráže 30 mm, k dispozici je i věž Euromisile ATM
Vozidlo pro palebnou podporu
- verze s 90mm kanonem Cockerill Mk8 nebo Cockerill MkIII
Stíhač tanků
- verze s věží a 105 mm kanonem, případně s protitankovou střelou TOW
Minomet
- vozidlo s minometem ráže 81 nebo 120 mm na otočné plošině
Protiletadlové vozidlo
Sanitní vozidlo
Vyprošťovací vozidlo
Opravárenské vozidlo
Velitelské stanoviště
Pandur II – základní čísla
- Pandur II je šestikolové lehké obrněné vozidlo
Výrobce
- Steyr–Daimler–Puch SSF AG & CO KG
Počátek výroby
- 2007?
Třída
- lehký obrněný transportér
Motor
- Cummins ISC 350 o výkonu 355 ks
Převodovka
- automatická šestistupňová převodovka ZF 6HP 602C
Délka
- 7,43 m
Šířka
- 2,67 m
Výška
- 2,06 m (bez věže)
Brodivost
- 1,4 m
Maximální stoupání
- 70 %
Boční svah
- 40 %
Kolmá překážka
- 0,5 m
Překročitelnost (šířka zákopu)
- 2 m
Dojezd
- 600 km
Zrychlení
-
0—30 km/h za 6,5 sekundy
-
z 0—50 km/h za 14 sekund
Maximální rychlost
- souš – 105 km/h
- voda – 10 km/h
Diskuze