Poplatky za užívání pozemních komunikací
V České republice je zpoplatněno užívání vybrané sítě dálnic a rychlostních silnic poplatky. Těmito poplatky se rozumí určitá částka, která se platí za oprávnění využívat vozidlem pozemní komunikace, a to na určitou dobu. Preferovaným a spravedlivým způsobem zpoplatnění je mýtné.
Mýtné – poplatek podle ujeté vzdálenosti
Mýtné se stanoví v závislosti na skutečně ujeté vzdálenosti, na rozdíl od poplatků, které se stanovují v závislosti na době, po kterou je právo užívání sítě předplaceno.
Mýtným se rozumí určitá částka, která se platí za jízdu vozidla mezi dvěma body pozemní komunikace. Částka mýtného se pak stanoví podle ujeté vzdálenosti a typu vozidla.
Minulost a současnost mýtného
V minulosti bylo mýtné vybíráno na dálnicích manuálně, což vyžadovalo výstavbu rozsáhlých mýtných stanic. V dnešní době se přikláníme k systému elektronického výběru mýtného (systém ETC nebo EFC).
Současné nejmodernější systémy jsou označovány přívlastky Multilane a Free Flow, které znamenají, že jízda vozidla při mýtné transakci není nijak omezována a vozidlo tedy může jet v kterémkoliv jízdním pruhu nebo může přejíždět z jednoho pruhu do druhého, aniž by muselo omezovat svou okamžitou rychlost.
Mýtné v České republice
V roce 2004 rozhodla naše vláda o tom, že zpoplatní užívání vybraných pozemních komunikací těžkými vozidly výkonově a to proto, aby se uživatelé spravedlivěji a přímo podíleli na nákladech, které jsou spojeny s výstavbou, údržbou, modernizací a provozem silničních tahů.
Výběr mýtného v České republice by měl být zajišťován automaticky a kromě dálnic a rychlostních silnic by se měl rozšířit i na vybrané silnice I. třídy. Zpoplatněním těchto tahů by naše republika měla získat potřebné finanční prostředky na urychlené dobudování páteřní sítě.
Diskuze