Hollywood a jiné porno
Historie umění byla většinou na straně mužů, to je pravda. V klasickém divadle dlouho nemohly hrát ženy, a tak ženské role také zastávali nalíčení muži v přestrojení. Stejně tak drtivá většina autorů byli muži, protože ženy měly obvykle jiné starosti, než čtení, psaní a vůbec vzdělání. Dnes už ale ženám v civilizovaném světě nic nebrání v podílení se na umění, s tím by snad mohly souhlasit i ty feministky. Problém je ale podle nich v tom, jaké role ženy ve filmu často mají - že jsou tam jenom na dívání nebo vůbec jako hračky pro muže. A samozřejmě se najde spousta filmů, kde tomu tak je. Kdybyste se zeptali prakticky kohokoli, proč je v takových Transformerech Megan Fox, jaká je její úloha, nejspíš byste nenašli nikoho, kdo by se vážně snažil obhájit názor, že jde o její charakterní herectví nebo zásadní úlohu v příběhu. Megan Fox je prostě kočka, kost, sex-symbol. Je tam na dívání. Ale myslíte, že jí vadí, že po ní všichni chlapi slintají a že jenom za pózování dostane tuny peněz Já bych si tipl, že taková herečka by byla prvním člověkem, který by se zastával dělání filmů s holkama na dívání. Co vlastně mají ty feministky za problém s tím, že ženská je atraktivní, to nikdy nepochopím. Protože to není racionální pozice. Opravdu to zavání tím, že si to bude myslet nějaká zapšklá škaredá ženská, která by samozřejmě byla ráda, kdyby byla atraktivní, ale není, a tak je uražená a nejradši by krásu zakázala. A když už je ve filmu holka hezká a ještě k tomu blbá, potom to vadí dvojnásob, protože si feministky hned dospějí v hlavě k závěru, že se tím "umělec" snaží vytvořit dojem, že všechny ženský jsou blbý a jenom krása jim může pomoct. Ale copak blbý ženský, který prodávají svoji krásu, neexistujou Kdyby ženy měly ve filmech jen samý hluboký charakterní role a svůj vzhled ignorovaly, taky to bude lež, protože takový všechny být nemůžou jakbysmet.
Dvě slova - James Cameron
Ale to se pořád bavíme jako by žádný rozumný role ženský ve filmech neměly. Když pominu alternativní umělecké filmy, které vidí sotva pár fajnšmekrů, najde se i spousta úspěšných hollywoodských filmů se silnými ženskými rolemi. Vlastně je to dokonce současný trend, a to díky dlouhodobě snad nejúspěšnějšímu hollywoodskému režisérovi všech dob - Jamesi Cameronovi. To není žádný neoriginální fušér jako Michael Bay, ten narozdíl od něj nevystříhává ženský postavy z lepenky, ten jim rozumí. Stejně tak Ridley Scott umí udělat naprosto smysluplnou a férovou ženskou roli. Cameron vytvořil Sáru Connorovou z Terminátora, Ridley Scott zase Ripleyovou z Vetřelce. A příkladů je ještě mnohem víc - Trinity z Matrixu, ta dívka s dračím tetováním podle knihy Muži kteří nenávidí ženy (což je mimochodem velmi pro-ženské drsné dílo od chlapa pro chlapy), i taková "blbá" Hermiona z Harryho Pottera, která je z těch děcek jediná, kterou občas napadne něco inteligentního. Ale právě Cameron je ukázkový tím, jak v každém jeho filmu jsou silné ženské postavy - vemte si třeba takový Titanic, ten je o ženě, kterou hraje Kate Winslettová, ne o Di Capriovi. Cameronovy ženy jsou taky ty, co bojují a přežívají, učí a zachraňují muže. Přesně tak to bylo i s tou vytáhlou modrou kočkou (víceméně doslova) z Avatara, které stála jako model Zoe Saldana. A myslíte si, že nám chlapům tyhle silný ženský vadí Nebo že nám vadí, že nemají dokonalý proporce jak modelky Nebo že většinu času stráví potmě plahočením se špínou v pralese, v šachtě, v katakombách nebo v podpalubí S většinou těla zakrytou Ne, nevadí. Když je ženská hezká, je to fajn. Když je to ale silná postava, bude pro nás zajímavá i mimo záběr. Taky nejsme úplně blbí.
Komu fantazie ubližuje
Co je tedy tak škodlivého na tom, že ve filmu někdo zhmotní naše fantazie Krátká odpověď zní, že pokud jste schopní rozeznávat rozdíl mezi fantazií a realitou, pak na tom nemůže být škodlivého nic. Ano, jsou dívky, co vidí vychrtlinu v televizi a tak propadnou anorexii. Nebo uvidí nějakou cetkama ověšenou čůzu a tak se začnou chovat jako čůzy, kterým záleží jenom na drahých blyštivých tretkách. Ale čí je to chyba Těch filmů a jejich režisérů Proč by tedy rovnoprávné ženy, stejně inteligentní jako kterýkoli muž, měly být jenom bezbrannými nesvéprávnými oběťmi vymývání mozků Když je chlap blbej, tak si taky začne myslet, že je superhrdina nebo Simír. Nebo pokémon. A udělá něco stupidního. Když je ovšem inteligentní, bude se jenom chodit na filmy bavit sledováním snů. Stejně tak inteligentní žena by měla být schopná rozlišit dobrý film od špatného a představu od skutečnosti. Víte co mně přijde jako pro ženy zdaleka nejurážlivější film za hódně dlouhou dobu Twilight alias Stmívání. A to je film speciálně navržený pro ženy podle předlohy od ženské autorky. Bella je totiž tím nejodpornějším člověkem, z povahového hlediska, který by byl výborným padouchem, ale je naprosto nepochopitelný jako hlavní protagonista příběhu. Pokud se totiž jako dívka či žena identifikujete s Bellou, pak bych vás opravdu nechtěl nikdy osobně potkat. Jak ty kluky bez triček týrá, jak je sobecká, nudná a nezajímavá, hnusná k otci a tak dál a tak dál... To je neuvěřitelné. A přitom je to mezi dívkami a ženami hrozně populární film. Nezapomínejte na to, že to publikum, kterému se to líbilo, už takové bylo před natočením toho filmu, už existovalo. Což jen dále dokazuje, že blbek ve skutečnosti existuje požehnaně - ne kvůli blbkám ve filmech, ale kvůli tomu, že některé dívky a ženy takové prostě jsou. Stejně jako jsme my muži milovali exploze ještě předtím, než jsme viděli první výbuch na filmovém plátně.
Diskuze