Samuraj.cz

Motokros - horem pádem terénem

kloffin kloffin
Motokros patří k nejtradičnějším motoristickým disciplínám, která se provozuje za velkého zájmu diváku po celém světě. V posledních letech došlo k zatraktivnění těchto závodů přesunutím do arén, kde se začaly jezdit superkrosy.
Motokros - zkrocení nerovností

Motokros má za sebou už více než osmdesát let, a to tuto dobu měříme pouze od prvního oficiálního závodu. Ten se konal v roce 1924 v anglickém Surrey. Od té doby se spálilo v motorech hodně benzínu a od zadních kol odlétlo mnoho bahna, ale motokros na své popularitě neztratil.

Motokros - z bláta do louže

Motokros se jezdí na uzavřených okruzích, přičemž se startuje pomocí speciálního sklápěcího zařízení. Široká startovní rovinka je mnohdy „na jedno použití”, o to napínavější je první zatáčka, kdy se jezdci musí srovnat do poměrně užší stopy.

Závodí se většinou po určitý časový limit plus jedno nebo dvě kola. Samozřejmě, že nějaké to blátíčko motokrosovým strojům nevadí, ale jezdci potom vypadají trochu jako reklama na myčku.

Motokros - cesta za divákem

I když jsou motokrosové závody divácky přitažlivé, uvažovalo se, jak terénní motocykly ukázat z ještě atraktivnějšího úhlu. Vznikl tak superkros, když přírodní tratě pod širým nebem vystřídaly umělé vytvořené dráhy v arénách a sportovních halách.

Pro diváka je takové pojetí motokrosu naprosto ideální. Ze svého místa vidí veškeré dění na trati, navíc se zde nešetří dlouhými skoky a někdy až vražednými terénními kombinacemi. Přitažlivé na této variaci motokrosu je i neustálá možnost předjetí a kontaktu na trati, což při dlouhé variantě těchto závodů nemusí být tak častým pravidlem.

Skoky jsou perlou motokrosu A jsou to právě skoky na motokrosových speciálech, které bývají vrcholem všech superkrosů. O tom, že let na, vedle, nad, za a někdy i úplně mimo motorky je při dosažených výškách nebezpečná záležitost, svědčí mnoho zranění, která si tito freestylisté už způsobili.
Odměnou jim jsou povedené skoky, který už nemají často moc společného s motokrosem jako spíše s akrobatickou disciplínou, kde rozhodují milimetry.
Motokros - další stroje v terénu Kromě klasického motokrosu se pořádají závody sajdkár, které jsou na tratích, plných stoupání, nerovností a vyjetých kolejí opravdovou zkouškou jezdeckého mistrovství a koordinace se spolujezdcem a rozšiřuje se i kategorie terénních čtyřkolek.

V České republice se pravidelně pořádá závod MS v motokrosu, letos se jelo v Lokti.

Kromě motokrosů na regionální úrovni si můžete letos ještě zajít na poslední závod Mistrovství republiky v Jiníně, který se jede 7. 10. a proběhne jako soutěž družstev.

Zajímat vás může také Valentino Rossi - doktor stále nemá dost
Plochá dráha - život ve smyku
Dragstery - auta a motorky na hranici možností

Hodnocení: 3.0

Počet: 1

Nejlepší: 3 Nejhorší: 3

Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.