Jacques Villeneuve - pokračování rodinné ságy Formule 1
Ať už Jacques udělá cokoliv, vždy bude mít jednu nevýhodu. Narodil se totiž jako syn legendárního formulového jezdce Gillese Villeneuva, který tragicky zahynul v roce 1982.Tehdy bylo jeho potomkovi jedenáct let, ale i přes nebezpečnost závodění, nakonec i on tíhnul k jezdeckým kokpitům. Po svém otci zdědil nesmírný talent a taky vzdornou a rebelskou povahu.
Jacques Villeneuve - sebevědomé mládí míři do Formule 1
Mladý Kanaďan začínal v italském seriálu formule 3, kde si odkroutil tři sezóny, aby se přes Japonsko dostal do severoamerická Champ Car. Tam hned ve své první sezóně v roce 1994 získal ocenění pro nejlepšího nováčka roku, které korunoval vítězstvím ve Wisconsinu.O rok později už triumfoval v proslulém závodě 500 mil Indianapolis a získal i celkové vítězství. Stal se tak posledním vítězem Champ Car předtím, než se tato soutěž rozdělila na konkurenční podniky CART (okruhy a ovály) a IRL (pouze ovály).
Jacques Villeneuve - Williams vytušil talent
Rok 1995 však byl pro něj důležitý i z toho hlediska, že o něj projevil zájem Frank Williams a pozval ho na testování. Tento dlouholetý šéf stejnojmenné stáje má slabost pro jezdce ze zámořských šampionátů. Kromě Villeneuva to byli například Zanardi nebo Montoya. Důvod je prostý.Frank je velice dobrý obchodník a spočítal si, že při relativně nižších nákladech na jezdecký plat by tito piloti pro něho mohli brzy vyhrávat závody. Je to sice spojeno s rizikem, že se závodník neadaptuje, ale v případě Villeneuva měl nos na mimořádný talent.
Jacques Villeneuve - lesk Formule 1
Kanaďan nastoupil vedle Damona Hilla do sezóny 1996 a hned v prvním závodě v Austrálii obsadil druhé místo. Jeho výborné výkony pokračovaly po celý rok a na konci si mohl Frank Williams mnout ruce. Jednička týmu Damon Hill se stal mistrem světa, nováček Villeneuve skončil hned za ním. Poté se však Hill nedomluvil se Sirem Frankem na podmínkách nové smlouvy a odešel k slabému Arrowsu.Jacques měl v ruce skvělé auto, spoustu zkušeností nabytých při šestnácti velkých cenách a především kuráž poprat se s Michaelem Schumacherem o titul. Svého cíle dosáhl, i když se ho Němec v posledním závodě snažil neregulérně poslat z trati. Kanaďan útok ustál a třetím místem potvrdil, že toho roku nebyl nikdo lepší v kokpitech Formule 1.
Jacques Villeneuve - bída Formule 1
Poté však začalo jít všechno prudce z kopce. Williamsy ztratily podporu Renaultu a v jejich monopostech byly pro další sezónu usazeny průměrné motory Mecachrome. Villeneuve se sice snažil, ale na víc než páté místo v šampionátu to nestačilo.Kanaďan však měl namířeno do nové stáje B. A. R., kterou vedl jeho dlouholetý přítel Craig Pollock. Očekávání a plány byly velkolepé, ale i přes příchod motorářů z Hondy se Jacques potácel od jedné nemastné neslané sezóny k druhé. Po závodě v Japonsku v roce 2003 se z Formule 1 vytratil.
Jacques Villeneuve - chlapík ztracející se v kombinéze
Toto rozhodnutí se líbilo jenom málokomu. Pravdou sice bylo, že úspěchy Jacquese by se od roku 1999 daly spočítat na prstech jedné ruky, ale je to on, kvůli kterému chodí na VC Kanady tisíce lidí. Jednu dobu si měnil barvu vlasů podle momentální nálady a mezi oholenými a vyblýskanými tvářemi jezdců Formule 1 bezpečně razil svým několikadenní strništěm.Je proslulý tím, že jeho závodnická kombinéza je tak ležérní a volná, že když se Villeneuve pohybuje po boxech, doslova kolem něho vlaje, protože ji má asi tak o tři čísla větší. Z reklamního pohledu není lepšího pilota než je tento Kanaďan.
Jacques Villeneuve - další ochod z Formule 1 do zámoří?
Obrejličkovaný chlapík však z koloteče velkých cen nezmizel. Na poslední tři závody v roce 2004 ho angažovala stáj Renault a nyní už druhý rok jezdí za Sauber (letos BMW Sauber). Ale že by se mu vedlo zrovna nějak dobře, se opět říct nedá.Kdo ví, třeba bude následovat kroky Montoyi a přesune se zpět na severoamerický kontinent. Ale podpora BMW by mohla být do budoucna zajímavá (pokud bude mít zájem samotné BMW) a mohla by nechat vyniknout jeho schopnosti. Zatím však musí vyřešit jiný problém, jak porážet svého týmového kolegu Heidfelda a pravidelně sbírat body. V případě neúspěchu se totiž jeho kariéra ve Formuli 1 může uzavřít už definitivně.
Diskuze