Akademikové všech zemí...
Předně je potřeba říct, že není reforma jako reforma. A zdá se, že už tady je zakopaný pes. Když si totiž položíte otázku, o čem že to vlastně je ta Dobešova reforma, nebo když ji položíte komukoli jinému, dostane se vám povětšinou akorát jakýchsi vágních nesmyslů. Celý návrh zákona má teoreticky kolem devadesáti stran, ale akademici mu vytýkají, že když odstraníte veškerou vatu zbyde vám tak stránka a půl. Je sice pravda, že na ministerstvu taky tvrdí, že kritika akademiků, která je oficiálně na 136 stran, také obsahuje pouze 3 strany skutečného obsahu, ale o takových blbostech se už holt ouřadové dohadují. Nevím jestli jim to pánům profesorům nebo ministrům nikdo nikdy neřekl, ale na délce tvrzení nezáleží ani zdaleka tolik jako na jeho průraznosti. Hlavní výtka vůči nabvrhované reformě by se ostatně dala úplně shrnout i jednou jedinou větou - že je to na ho...dně věcí, jenom žádnou dobrou. Metody jsou extérmně obecné, ale aspoň cíle jsou pojmenovány - zavést školné, studentské úvěry, více "kontroly kvality" vzdělání (čili více testů) a tím-pádem-čáry-máry-fuk "modernizace" vzdělávání a lepší zaměstnatelnost studentů. Čistě obecně je to tak obecné, že už mohli skoro místo toho říct pouze "chceme lepší vzdělávání za míň peněz" a vyšlo by to prakticky nastejno. Vysoké školy se však proti tomů bouří. Nejspíš hlavně proto, že jsou jejich zástupci uražení, že se reforma neprojednávala s nima. Nečekal bych, že pro to mají také nějaké...důvody. Každopádně důvody proti této reformě není těžké najít. Když se tedy přenesete přes své ego a přes své lobby.
Prachy jsou prachy jsou prachy
Ano, veškerá politika se dneska nakonec dá vystopovat k penězům. Stát jich má čím dál tím míň a bohatí se jich nechtějí vzdát (a mají na to platit drahé lobbisty). Tím pádem jediné univerzální řešení na všechny problémy všech veřejných sektorů ekonomiky musí nutně spočívat v tom, že normální člověk zaplatí o něco víc z vlastní kapsy. No není to logické Snaha zavést školné je tedy politikařením na autopilota. Co na tom, že to ještě více znevýhodní děti nebohatých rodičů, to nikoho nezajímá. Jenom ty chudé, ale ti nemají žádný prachy, takže ekonomicky vzato neexistují a můžeme je vesele ignorovat. Co na tom, že ještě větší vyloučení nebohatých z vysokoškolského studia ještě dále rozšíří sociální nůžky mezi chudými a bohatými a tím způsobí větší spoločenský neklid a nárůst kriminality. To je přece úplně jedno. Hlavně že lidé při penězích nebudou muset nic víc přispět nebo dokonce ušetří. Nucené studentské půjčky jsou pak vyložené zlo, protože takový úvazek nastartuje mladé lidi už od úplného začátku do vazalství vůči nějaké korporaci nebo bance, ze kterého se ani nikdy nemusejí dostat, pokud jejich vzdělání neproběhne zrovna úspěšně. Přesně jako je tomu například v dnešní progresivní a moderní Americe. Vždyť Američané jsou pověstní svojí vzdělaností a inteligencí, ne Buďme proto raději jako oni a vzdejme se podřadného českého modelu školství, který produkuje akorát samé polovzdělané imbecily, kteří se nejsou schopni poměřovat s odborníky na mezinárodní úrovni v žádném oboru. Ale tím výhody pro jednotlivé studenty a pro školství jako celek ani zdaleka nekončí.
Všechno pro studenty
Stručné shrnutí prozatím - nová reforma se vám pravděpodobně bude líbit (nebo vám alespoň nebude vadit) pokud jste boháč nebo idiot. Neříkám, že post-komunistické veřejné vzdělávání je dokonalé, to vůbec ne, ale reformovat ho směrem k něčemu ještě horšímu asi není zrovna krokem tím správným směrem. Pokud vám (nám) opravdu jde především o studenty a jejich budoucnost, určitě jim nepomůžeme ztížením dostání se na školu v důsledku arbitrárních třídních důvodů, stejně jako jim nepomůže tím, že je uvážeme do dluhu vůči nějakým vydřiduchům na půl života. Celá ta honba za větší zaměstnaností mrzačí lidskou svobodu myšlení, kreativitu i vědu jako instituci. Co se stalo s vědou jako posláním Co se stalo se svobodou ducha, nezávislou na tom, co komu zrovna přijde výnosné Vzdělávání podle amerického "progresivního" modelu vede k zabřednutí do zajetých kolejí a ve skutečnosti spíše k úpadku vzdělanosti. Věci jako filozofie nebo historie v něm totiž nemají žádné místo, a lidé pak ztrácí kontext. Stávají se krátkozrakými a omezenými. Dobešova reforma se mimo jiné ohání i větším testováním a kontrolou "excelence", a to by možná bylo zajímavé, kdyby testy na výšce něco dokazovaly. To je ale jenom mýtus, kterému věří pouze (někteří) učitelé, úředníci a zaměstnavatelé. Když dnes uděláte osnovy například v informatice, než dokončite studium, už jsou prehistorií. Proto v tomto obrou nejspíš vyniká tolik odpadlíků z výšky - lidí co si uvědomili, že výška jim do praxe nic nedá. Když už chceme reformovat školství, možná bychom to měli vzít víc z gruntu - reformovat vztah učitele a studenta, přesunout se z teorie do praxe, vykašlat se na pevné osnovy a na štemply a na memorování tun zbytečností a na armády úředníků... To by byl aspoň upgrade. Na tom by ale nikdo peníze nevydělal, takže se to nestane.
Diskuze