Souboj titánů
Canon i Nikon jsou firmy, které na trhu působí už dlouhá desetiletí, jako první přešly z filmu na digitální záznam a vyrábí nejen spotřební zboží, ale i špičkové vědecké a vojenské optické vybavení. Oba tyto kolosy navíc nabízejí své výrobky na stejných trzích stejným zákazníkům a kdykoli jedna firma najde nějakou novou, specifickou a do té doby přehlíženou cílovou skupinu, druhá se okamžitě vytasí s konkurenčním produktem srovnatelné kvality. Rok od roku jedna z firem mívá drobný náskok nad druhou, ale v tom se pravidelně střídají a nedá se objektivně a absolutně říct, že jedna je prostě lepší než druhá – rozdíly v testech technických parametrů jsou tak mizivé, že si toho běžný uživatel s normálním lidským okem v podstatě nemůže v praxi všimnout. Co z člověka děla buďto Canoňáka nebo Nikoňáka bude třeba hledat jinde.
Vox populi
Když tu ani tak nejde o technický rozměr, jde určitě o lidi. A když chcete pochopit lidi, tak si jednoduše poslechněte, co říkají – například na serveru fotomaniaci.cz v diskusním fóru Canon versus Nikon se dozvíte, že někdo by volil Canon kvůli lepšímu uživatelskému servisu a jiný by zase volil Nikon kvůli CLS blesku, nebo že někomu stačí Canon! nebo Nikon! prostě jenom tak zvolat. Většina názorů se ale nese v úplně jiném duchu – že je to asi stejně hodnotná rozepře jako muset si vybrat mezi Ferrari a Lamborghini, když výsledek v takovém případě stejně záleží na jezdci mnohem víc než na stroji. Stejně jako při focení není tak důležité, co držíte v ruce, jako to, jaké je vaše vidění a co jste s tím schopni udělat. Někdo také tvrdí, že každý bude spíš obhajovat a vyzdvihovat tu značku, se kterou sám fotí, a to kvůli svým pocitům. V každém případě zkušení a oceňovaní profesionálové jako třeba Ken Rockwell nezřídka používají obě značky stejnou měrou.
Vyberte si svoji image
Protože tedy nejvíc záleží na tom, jaký máte z foťáku a focení pocit, zbývá asi jediné, na základě čeho se dá rozhodnout – která z firem je vám svým designem a image sympatičtější. Když se podíváte na jejich reklamy, opět najdete hodně společného, a to hlavně v důrazu na nádherný vizuál. Což není takovým překvapením, když si uvědomíte, že zařízení na zachycení obrazu se prodávají hlavně na to, co a jak věrně dokážou zachytit. Nějaké rozdíly se ale přece jenom najdou – Nikon je v reklamách „ukecanější“ a častěji klade důraz na to, že pomáhá vědě a je profesionální, zároveň velmi často sází na takové obrazy a situace, které jsou sexy. Na druhou stranu Canon je víc ve svých reklamách zaměřený na obyčejné lidi a každodenní život, nechává mluvit obraz a zvuk spíš než slova a sází na individualitu a „cool“ faktor s hesly jako „the world is your playground“ (svět je tvoje hřiště) nebo už názvy produktů jako třeba u populární řady Rebel EOS. A jestli chcete být spíš sexy profesionál nebo cool rebel, to už je jen na vás.
Diskuze