Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Budoucnost QR kódů

QR kódy (anglicky QR code) jsou směsicí chaoticky uspořádaných černobílých čtverečků, které na první dojem nikoho příliš nezaujmou. Jejich využití je ale ohromující, neboť dokáží spojit reálný svět se světem virtuálním. Jsou obdobou nám známého čárového kódu, QR kódy jsou ovšem technologicky vyspělejší. Jaká bude jejich budoucnost?

Foto:.

QR kód nabízí širší využití, než klasický čárový kód

QR kód je dvojrozměrný kód pocházející z Japonska. Zkratka „QR" pochází z anglického „quick response", což v doslovném překladu znamená „rychlá odpověď". Zjednodušeně řečeno, jde o černobílou čtvercovou mřížku, jejíž části jsou buď vyplněny (QR kóduje japonská a obecně i některá asijská znaková písma) a nebo zůstávají bílé. Patent pro QR Code patří společnosti Denso Ware Inc., jeho přesná specifikace byla přijata 20.června 2000 standardem ISO 18004. QR Code má 40 verzí, které jsou určeny velikostí samotného kódu v bodech. Nejmenší kód (verze 1) má velikost 21×21 bodů, každá následující verze je pak o čtyři body širší a vyšší.

Jak již bylo výše řečeno, kód se zapisuje do čtvercové mřížky dle určitých pravidel. QR kód musí mít ve třech vrcholech poziční značky ve formě soustředných čtyřúhelníků, ve čtvrtém vrcholu pak značku ve tvaru menšího čtyřúhelníku. Ve spojnicích mezi těmito hraničními čtyřúhelníky musí být úsečky tvořené střídavě bodem a mezerou.

Příklad QR kódu

Zdroj: sxc.

Kde se můžeme s QR kódy setkat?

V QR kódu může být zakódována libovolná textová informace, emailová adresa a nebo telefonní číslo. Setkat se s ním můžeme například v reklamě - na billboardech (používá se jako hodnotící měřítko úspěšnosti billboardové nebo plakátové kampaně), ale také na webu. Některé firmy jej používají k šifrování faktur. QR kódy můžeme najít také na určitých druzích potravin. Nedávno proběhla zajímavá kampaň, která využila QR kód jako jádro sdělení reklamních ploch umístěných na tramvajích.

K čemu QR kódy slouží?

Jedná se v podstatě o jakousi obdobu čárového kódu, která se ovšem dá použít efektivněji a v širším spektru, než klasický čárový kód. Sdělení ukryté v QR kódu se nám zobrazí, pokud jej pomocí fotoaparátu umístěného v mobilním telefonu vyfotíme a pomocí speciální čtečky (kterou je nutné ve většině případů do telefonu nainstalovat) zobrazíme. Není to tak složité, jak to na první pohled vypadá. Stačí, když QR kód vyfotíme a necháme čtečku těchto kódů vykonat svou práci - pokud v sobě kód ukrývá odkaz na web a nebo telefonní číslo, čtečka je schopna připojit se k internetu a zobrazit obsah a nebo v druhém případě vytočit požadované telefonní číslo.

Speciální čtečku lze zdarma stáhnout na internetu

Čtečku QR kódů lze zdarma doinstalovat pro všechny novější mobilní telefony s fotoaparátem, automaticky je také součástí novějších mobilů od společnosti Nokia a přístrojů s operačním systémem Google Adroid. Příkladem uvádíme čtečku QuickMark vhodnou pro Windows Mobile.

Jak to tedy vypadá s budoucností QR kódů?

Jak jsme se mohli výše v textu dozvědět, využití QR kódů má a také ještě dlouho bude mít své uplatnění nejen ve světě reklamy. Ve světě je již nyní běžně používaným nástrojem... Dá se tedy předpokládat, že i v takové malé zemi, jako je Česká republika najde své uplatnění a také, že spektrum jeho použití se bude nadále rozšiřovat. Má všechny předpoklady k tomu, aby zcela nahradil nám tolik známé čárové kódy.

Podívejte se, jak lze využít QR kódy v praxi...

Zajímavé články k tématu

Pozor na Conficker - jeden z nejhorších počítačových virů!

Zálohujete si svá data?

Google - co myslíte, sleduje i vás?

Poznejte svět s pomocí programu Google Earth

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Ty nejlepší gadgety pro správné chlapy

Magazín pro všechny správné chlapy jakéhokoliv věku. Články o ženách, sexu, automobilech, technice, sportu, bojovém umění, kultuře a celkové image muže.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.