Kde vzniklo brnkání kytary
Lze předpokládat, že si na nějakou lianu, přízi nebo možná i provázek zkoušely brnkat i generace dávno předtím, ale kytara a kytarová hra se objevila v 15. století.Poté se tento strunný nástroj samozřejmě dočkal mnoha modifikací a úprav, až ji Španěl Antonio de Torres uzpůsobil do tvaru, který se používá dosud. Od toho se akustické kytary nazývají „španělky”.
Zesilte kytary
Jenže akustické kytary přestaly brzo stačit a začalo se uvažovat, jak je zesílit. Zkoušely se nejdříve mechanické rezonátory, ale ty nepřinesly kýžený efekt, i když se používají i nyní třeba pro jazz nebo blues.Ale ten pravý kytarový zvuk přišel až s objevem a instalováním snímačů, přičemž lze těžko určit, kdo na tento zlepšovák vlastně přišel. Ale je aspoň jisté, že si s kytarami a jejich zvukem už od počátku hráli takoví mistři jako Les Paul nebo Leo Fender, což jsou dodnes vyhledávané slavné značky.
Dokonalý poslech kytar
Pokud si chcete plně užít poslech svých oblíbených akordů, určitě využijte kvalitních sluchátek.Kytary s plným korpusem
Důležitým prvkem k naprosté volnosti ve výrobě kytar, bylo vyplnění korpusu, tedy té tlustší části. Ten byl dlouho dutý, ale s přechodem k elektrické kytaře se začalo experimentovat nejen s jejím zvukem, ale i tvarem. Každý kytarista si mohl navrhnout kytaru podle své přání a osobnosti a pravidlem není už ani jeden krk u tohoto nástroje.Kytarové ikony
Jimi Hendrix
Kytara - to je především rock a na počátku toho všeho šílenství byl Jimi Hendrix, na něhož dodnes přísahá většina kytarových hráčů. Hendrix definoval hru rockového kytaristy a to nejen svou technikou, ale i používáním různých efektů a především svým nespoutaným projevem, který byl stejně divoký, jako jeho život. I když zemřel poměrně brzy, jeho odkaz se neustále prolíná do všech generací kytaristů.Tony Iommi
Nositel těch nejtemnějších riffů, ze kterých se zrodila legenda Black Sabbath. Je zajímavé, že stejně jako Hendrix je tento Angličan levák a že i on je otcem celého jednoho stylu a to heavy metalu. Dodnes se jeho odkaz táhlých mrazivých riffů objevuje u spousty extrémních smeček a kdykoliv vyjde album s jeho účastí, je to malý svátek.V současnosti kromě občasného oživování Black Sabbath si hledí svých projektů a ač by na to měl právo, zatím stále objevuje nové končiny naposledy s Glennem Hughesem na albu Fused.
Steve Vai
Když hledal Frank Zappa, sám skladatel a hudebník bez hranic, do svého bandu nového kytaristu, ozval se mu tenhle týpek s tváří aristokrata z exotických krajů a místo návštívenky mu poslal jednu jeho skladbu, jejíž podání patřilo do kategorie mistrů.Jenže Steve Vai ji zahrál ještě třikrát rychleji, takže mistr byl okouzlen a povolal tehdy neznámého krotitele šesti strun do svého bandu. Od té doby se ze Steva vyklubala kytarová persona, která určuje ráz současné hry.
Steve se stejně jako jeho učitel nezastaví před ničím, pod jeho prsty se dokáže zrodit psychopatická improvizace stejně jako nádherná balada. Má na svém kontě desítky alb, kromě svých sólovek skládá i filmovou hudbu a podílí sa na řadě projektů v posledních letech především na G3.
Joe Satriani
Kromě Zappy se na Vaiově umění podílel i tento chlapík, který se s ním podílí na zmíněném projektu G3. Joe Satriani, to je rovněž kytarový eskamotér, ale jestli Vai je volnomyšlenkář a provokatér, Satriani patří ke klasickým „guitar hero” s vypilovanou technikou a tradičním rockovým podhoubím. Na přelomu tisíciletí začal experimentovat se smyčkami a beaty, ale zřejmě nejvíce svůj byl na bezejmenném albu z roku 1995.Yngwie Malmsteeen
Co ten tu dělá? Pomyslíte si. Ale i když je tento Švéd považován za nesnesitelného narcistu a mnozí jeho bývalí spoluhráči ho označují za nejhoršího šéfa, jakého kdy měli, jedno se Yngwiemu nedá upřít.Po vzoru houslových virtuózu (především Paganiniho) i jeho hra obsahuje tu nadpozemskou kapku šílené zběsilosti. Malmsteenova technika je brilantní, ale chybí tomu už trochu srdce. Přesto jsou jeho hrou ovlivnění mnozí především severští kytaroví hrdinové.
Eddie Van Halen
V době, kdy punk začal drtit art rockovou smetánku, si dva holandští bráchové založili kapelu a kromě jednoduchosti, kterou razil právě punk k tomu doplnili instrumentální zdatnost. Přidali k tomu i teatrálnost, kterou zajišťoval především zpěvák David Lee Roth.Ale hlavně tady byl bleskurychlý Eddie, který na kytaře vymýšlel dosud nepoznané kousky a triky, přičemž některé z nich hrál zády k publiku, aby mu je konkurence nevyfoukla. Přišel na naprosto nový styl hraní, tzv. „hammering”, při němž se hraje na krku kytary způsobem, kdy prsty do struny udeří shora jako kladívka.
Tom Morello
Když se v roce 1992 nadobro urvala grungeová hladina, přišli do ní revolucionáři z Rage Against the Machine. Kromě pronikavého štěkotu Zack de la Rochy musela zaujmout netypická kytarová práce Toma Morella.Ten vytvářel pomocí efektů a kytarových krabiček do té doby nezvyklé zvuky, které mnohdy vůbec nepřípomínaly původní nástroj. Morello je zvukový badatel, který má sice perfektní techniku, ale nepotřebuje se jí ohánět. V současnosti se trochu uklidnil v kapele Audioslave, ale jeho kosmické zvuky poznáte i tam.
Diskuze