Masarykův okruh plný legend
Závodění v Brně má svou už téměř sedmdesátiletou tradici. První závody se na starém okruhu, který využíval běžné komunikace a byl dlouhý přes dvacet devět kilometrů, začaly pořádat už v roce 1930. V té době mohli diváci v bývalém Československu spatřit takové jezdce jako Chiron, Nuvolari nebo pozdějšího mistra světa formule jedna Giuseppe Farinu. Při představě tehdejšího stavu závodní tratě a závodních automobilů byly výkony nejen těchto jezdců opravdovým uměním spojeným s nesmírnou odvahou.Masarykův okruh - druhá éra
Po druhé světové válce došlo k první úpravě okruhu. Byl totiž zkrácen na necelých osmnáct kilometrů a na této verzi tratě sledovalo v roce 1949 kolem 400 000 diváků Velkou cenu Československa, která se zapsala do dějin tuzemského motorismu. Od poloviny století však brněnský okruh začal patřit spíše vyznavačům dvou kol. V éře našeho nejlegendárnějšího motocyklového závodníka, Františka Štastného, byl okruh podruhé zkrácen. Nová trať měřila necelých čtrnáct kilometrů a poprvé se zde zastavil seriál mistrovství světa silničních motorek v roce 1965.Automobiloví příznivci se sice světového mistrovství nedočkali, ale přesto se na Masarykově okruhu jezdily závody formule 3 a Mistrovství Evropy cestovních vozů zde přilákalo i formulové legendy Nikiho Laudu, Jochena Rindta a Dennyho Hulmeho.
Starý Masarykův okruh končí ...
Do roku 1982 prošla trať dalším zkrácení o tři kilometry, ale po tomto letopočtu už přestala být pro MS silničních motocyklů bezpečnou podle pravidel mezinárodní federace. Poslední sezóna starého Masarykova okruhu proběhla v roce 1986 a byl nejvyšší čas na zbudování nového závodiště. Tratě umístěné na běžných komunikacích už nemají budoucnost a v Brně proto nachystali projekt zcela nového automotodromu.... a moderní automotodrom začíná
Nová trať vybudovaná podle nejpřísnějších bezpečnostních měřítek začala být využívána už v roce 1987. V původních záměrech se dokonce uvažovalo o tom, že by se na Masarykově okruhu objevil i závod formule 1, po vzoru maďarského Hungaroringu, kde se jel první závod této královské automobilové disciplíny za tehdejší železnou oponou.Nakonec se tento sen pořadatelům nikdy nesplnil. Ale "silničky" se do Brna naštěstí po pár letech vrátily a s nimi celý ten barevný a vzrušující kolotoč mistrovství světa. A jména jako Doohan, Schwantz, Gardner nebo Rainey se určitě českým fanouškům vryla pořádně do hlavy, když mohli tyto hvězdy vidět na vlastní oči.
Diskuze